نفسهای آخر ۸ میلیون خودروی فرسوده
زنگ خطر برای ناوگان حملونقل کشور به صدا درآمده است. بر اساس جدیدترین آمارها، از مجموع ۴۲ میلیون خودرو و موتورسیکلت در حال تردد در ایران، بیش از نیمی از آنها، یعنی حدود ۲۲ میلیون دستگاه، در مرز فرسودگی قرار دارند. این آمار تکاندهنده که سهم عمدهی آن به موتورسیکلتها و خودروهای سواری اختصاص دارد، از بحرانی عمیق در زیرساختهای حملونقل، آلودگی هوا و اتلاف انرژی خبر میدهد.
محمدصادق حاتمی، مدیر ستاد نوسازی ناوگان حملونقل، در گفتوگو با ایسنا با تشریح این وضعیت نگرانکننده گفت که از سال ۱۳۴۵ تا کنون، تنها ۲.۵ میلیون خودرو از چرخه خارج و اسقاط شدهاند، در حالی که بیش از ۲۵.۷ میلیون خودرو در این مدت تولید شده است. این شکاف عمیق میان تولید و اسقاط، خیابانهای کشور را به پارکینگ بزرگی از خودروهای پرمصرف و آلاینده تبدیل کرده است.
پیشبینیها حتی از این هم نگرانکنندهتر است. آقای حاتمی هشدار میدهد که اگر روند کند نوسازی ادامه پیدا کند، تا پایان برنامه هفتم توسعه در سال ۱۴۰۸، تعداد خودروهای سواری و وانت فرسوده به حدود ۸ میلیون دستگاه خواهد رسید. این یعنی اضافهشدن ۵.۲ میلیون خودروی دیگر به ناوگان فرسوده فعلی در کمتر از چهار سال آینده.
در حال حاضر نزدیک به هشت میلیون خودرو پرمصرف و آلاینده فرسوده با سن بیش از ۱۶ سال در سطح کشور در حال تردد هستند که این عدد برای خودروهای با کارکرد بالای ۲۰ سال، به حدود دو میلیون خودرو سواری و ۶۰۰ هزار وانت میرسد.
با این حال، برنامههایی برای مقابله با این بحران در جریان است. به گفته حاتمی، برای تشویق مالکان، در طرح نوسازی تاکسیها، به ازای هر خودروی فرسوده، گواهیهایی به ارزش ۱۴۰ میلیون تومان و تسهیلاتی از ۴۰۰ میلیون تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان با نرخ سود پایین ارائه میشود. علاوه بر این، در قالب یک تفاهمنامه، نوسازی ۹۶ هزار دستگاه تاکسی و موتورسیکلت در کلانشهرها هدفگذاری شده که طرح ورود ۴۰۰۰ تاکسی برقی به تهران بخشی از آن است و تاکنون با استقبال ۱۱۰۰ متقاضی همراه بوده است.
به نظر شما مهمترین مانع برای نوسازی خودروهای فرسوده در ایران چیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.