اژدهای فولادی در شنهای عربستان
به گزارش زومان، غولهای فولادسازی چین در حال شکستن رکوردهای صادراتی خود هستند. آنها جهان را با فولاد خود اشباع میکنند و به نظر میرسد هیچ تعرفه و تخفیفی جلودارشان نیست. اما چگونه؟ پاسخ در یک چرخش استراتژیک و یافتن بازارهای جدیدی نهفته است که تشنه فولاد ارزانقیمت هستند؛ بازارهایی در جنوبشرق آسیا و بهخصوص، در شنهای داغ خاورمیانه.
چرخش غافلگیرکننده در بازار جهانی فولاد
بر اساس محاسبات بلومبرگ که بر پایه دادههای گمرک چین انجام شده، در حالی که برخی از مشتریان قدیمی مانند ویتنام و کرهجنوبی واردات فولاد خود را کاهش دادهاند، یک مشتری جدید برای کارخانههای چینی ظهور کرده است: عربستان سعودی.
صادرات فولاد چین به این پادشاهی در ۹ ماه نخست سال، جهشی ۴۱ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است؛ این بزرگترین رشد در میان تمام بازارهای اصلی چین محسوب میشود. این موج تقاضا کمک کرده تا صادرات کلی فولاد چین در ۱۰ ماه نخست سال به ۹۷.۷۶ میلیون تن برسد و این کشور را در مسیر ثبت یک رکورد تاریخی جدید قرار دهد.
طبق گفته «جینگ ژانگ»، تحلیلگر ارشد در شرکت وود مکنزی (Wood Mackenzie)، هزینههای چین در عربستان و امارات طی ده سال گذشته به مجموع ۸۶ میلیارد دلار رسیده و بخش زیادی از این سرمایهگذاریها به بخشهایی مانند انرژی و حملونقل که نیاز فولادی بالایی دارند، تخصیص یافته است.
او میگوید: «مسیرهای صادرات فولاد چین در حال تغییر به سمت خاورمیانه و آفریقاست. ترکیب محصول نیز این تغییر را منعکس میکند؛ صادرات لولههای فولادی و محصولات طویل که بیشتر در زیرساخت مورد استفاده قرار میگیرند، از سطح سال گذشته فراتر رفته و احتمالاً این روند ادامه خواهد یافت.»
فولادسازان چینی محصولات بیشتری به عربستان فروختهاند
صادرات محصولات طویل (مانند میلگرد که در زیرساختها استفاده میشود) چین به عربستان تقریباً دو برابر شده و فروش محصولات نیمهنهایی حتی جهشی خیرهکنندهتر و شش برابری را تجربه کرده است.
با این حال، این سؤال مطرح است که آیا افزایش تقاضا ادامهدار خواهد بود یا خیر. عربستان در حال عقبنشینی از برنامه ۵۰۰ میلیارد دلاری ساخت شهر آیندهنگر «نئوم» در سواحل دریای سرخ است و تمرکز خود را به حوزههایی مانند هوش مصنوعی و تولیدات فناوری پیشرفته منتقل میکند؛ حوزههایی که به اندازهی آسمانخراشها و پلها، فولاد مصرف نمیکنند.
اطلاعات کشور-به-کشور که کمی با تأخیر منتشر میشوند، نشان میدهد صادرات فولاد چین به بازارهایی که محدودیتهای تجاری کمتری دارند، در حال هدایت شدن است.
آیا این رونق پایدار است؟
اما استراتژی چین فعلاً کار کرده است. تحلیلها نشان میدهد کشورهایی که بر فولاد چین تعرفه بستهاند، حالا سهم کمتری از صادرات این کشور را به خود اختصاص میدهند. این سهم از ۵۴٪ در سال گذشته به ۴۵٪ در سال جاری کاهش یافته است. این یعنی اژدهای فولادی یاد گرفته چگونه از موانع عبور کند و مسیرهای جدیدی برای خود بیابد.
پایداری این موفقیت صادراتی به سه عامل کلیدی بستگی دارد: اینکه خاورمیانه تا چه زمانی یک خریدار پرقدرت خواهد بود، جنوبشرق آسیا بتواند رشد اقتصادی قوی خود را حفظ کند، و شعلههای جنگ تجاری جهانی تا چه حد برافروخته باقی بماند؟ داستان فولاد چین، داستان بقا و انطباق در یک اقتصاد جهانی پرآشوب است.