پرایدِ تبریز ارزان است؛ بازار داغ در مشهد
فرض کنید مدتی است مقداری پول پسانداز کردهاید و میخواهید اولین ماشین زندگیتان را بخرید. بودجهتان محدود است و وقتی گزینهها را بالا و پایین میکنید، یک نام بیشتر از بقیه خودنمایی میکند: پراید. خودرویی که دیگر تولید نمیشود اما هنوز گزینه مطلوب بازار کارکردههاست.
رضا هم مثل هزاران نفر دیگر، گوشی را برمیدارد و اپلیکیشن دیوار را باز میکند. اما اینجا، درست در همان لحظهی اول، داستان پیچیده میشود. قیمتها از این شهر به آن شهر، از این مدل به آن مدل، زمین تا آسمان فرق میکند.
اگر خرید برایتان جدی تر باشد ممکن است از خودتان بپرسید برای به دست آوردن بهترین گزینه، باید به کدام شهر سفر کنم؟ این سوالی است که بررسی نزدیک به ۸۰۰ آگهی فروش پراید کارکرده در چهار کلانشهر بزرگ ایران یعنی تهران، مشهد، اصفهان و تبریز، تا نیمه پاییز امسال، میتواند به آن پاسخ دهد. سفری که ما همراه با شما، برای پیدا کردن بهصرفهترین پراید ایران آغاز میکنیم.
پرده اول: وسوسه قیمتهای پایین
اولین چیزی که چشمتان را میگیرد، برچسب قیمت است. با دقت در آگهیهای چهار شهر خیلی زود یک الگو نمایان میشود. در تهران و اصفهان، میانگین قیمتها تقریباً در یک سطح و بالاتر از بقیه شهرها قرار دارد؛ جایی حوالی ۳۵۸ میلیون تومان. انگار پایتخت و خواهرخواندهاش، دست در دست هم، پراید را گرانتر میفروشند. اما در مشهد، اوضاع کمی بهتر است و میانگین قیمت به حدود ۳۴۷ میلیون تومان میرسد. این اختلاف ۱۱ میلیونی، ممکن است شما را به فکر فرو ببرد. اما صبر کنید، یک شگفتی در راه است.
کلان شهر دیگر در شمال غربی ایران است، پس به سراغ آگهیهای تبریز میروید، چشمانتان از تعجب گرد میشود. میانگین قیمت در این شهر، حدود ۳۱۲ میلیون تومان است! یعنی چیزی حدود ۴۶ میلیون تومان ارزانتر از تهران. برای کسی با بودجهی محدود، این رقم یک ثروت است. ممکن است از فرط شادی به خودتان بگویید. «خودشه! مقصد من تبریزه. با این پول میتونم هم ماشین بخرم و هم یه دستی به سر و روش بکشم». اما هیجانزده نشوید، داستان آن قدرها هم ساده نیست!
پرده دوم: کیلومترشمار چه میگوید؟
اگر جزو دسته آدم های محتاط باشید حتما میدانید که قیمت پایین همیشه به معنای خرید بهتر نیست. برای همین، خوب است تمرکزتان را بیشتر روی کیلومتر کارکرده خودروها بیندازید. اینجا بود که معمای تبریز کمی رنگ میبازد. بررسیها نشان میدهد پرایدهای عرضه شده در تبریز، با اینکه ارزانترند، اما به طور میانگین بیشترین کارکرد را در میان این چهار شهر دارند؛ این یعنی موتوری خستهتر و استهلاکی بالاتر. اگر آن ۴۶ میلیون تومان صرفهجویی، در آینده خرج تعمیرات اساسی شد چه؟
در مقابل، تهران یک تصویر کاملاً متفاوت ارائه میدهد. با اینکه پایتخت گرانترین بازار را دارد، اما تنوع کارکرد در آن بسیار بالاست. در میان آگهیهای تهران، حتی می توانید چند مورد پراید صفر کیلومتر هم پیدا کنید که صاحبانشان آنها را در پارکینگ نگه داشتهاند. این یعنی اگر کسی دنبال یک پراید نو و کمکارکرد باشد و البته توان پرداخت هزینهی بیشتر را داشته باشید، تهران بهترین شانس اوست. میانگین پراید صفر، در حدود 590 میلیون تومان قیمت دارد. حالا دوراهی شما واضح تر شد: یک پراید ارزان اما پرکار از تبریز، یا یک گزینهی گران اما سرحال از تهران؟
اگر میخواهید با قیمت کوییک مقایسه کنید، اینجا را ببینید
پرده سوم: نبض بازار در کدام شهر تندتر میزند؟
آخرین سوالی که برایتان باقی مانده، این است که در کدام شهر حق انتخاب بیشتری دارید؟ بازاری که راکد باشد، فروشنده دست بالا را دارد و چانهزنی سختتر است. اما در یک بازار پویا، این خریدار است که میتواند با خیال راحت گزینههای مختلف را بررسی کند. پاسخ این سوال در تعداد آگهیها نهفته است.
بررسیها یک نتیجه غافلگیرکننده دیگر را هم رو میکند: بیش از نیمی از آگهیهای مورد مطالعه، متعلق به مشهد بوده است. این شهر بازار فعالتری نسبت به 3 شهر دیگر دارد. این یعنی شما در مشهد انتخابهای بیشتری خواهید داشت؛ از مدلهای مختلف گرفته تا رنگها و شرایط فنی متفاوت. این حجم از عرضه، رقابت را بین فروشندگان بیشتر میکند و قدرت خریدار را هم افزایش میدهد. در نقطهی مقابل، تبریز کمترین تعداد آگهی را دارد که نشاندهندهی بازاری کوچکتر و کمتحرکتر است.
در انتهای این سفر حالا می دانید که یک پاسخ قطعی برای «بهترین شهر» وجود ندارد. همهچیز به اولویتهای خریدار بستگی دارد:
- اگر اولویت اول، کمترین قیمت ممکن باشد، مقصد تبریز است؛ البته با پذیرش ریسک کارکرد بالا.
- اگر به دنبال یک ماشین کمکارکرد و تقریباً نو هستید و بودجهی بیشتری دارید، تهران یا اصفهان بهترین گزینه است.
- و اگر میخواهید در یک بازار با حق انتخاب بیشتر و قدرت چانهزنی بالا بچرخید، باید بلیط سفر به مشهد را تهیه کنید.