قیمت کوئیک در بازار آزاد: ۶۱۵ میلیون برای صفر، ۵۲۶ برای کارکرده!
تصور کنید فنجان چای در دست، روی کاناپه لم دادهاید و در اپلیکیشن دیوار به دنبال یک خودروی «کوئیک» برای خرید میگردید. انگشتتان روی صفحه بالا و پایین میرود و ناگهان چیزی توجه شما را جلب میکند: یک کوئیک صفر کیلومتر با قیمتی حوالی ۶۱۵ میلیون تومان و درست چند آگهی پایینتر، همان خودرو با کارکردی ناچیز، مثلا زیر ۱۰ هزار کیلومتر، با قیمتی حدود ۵۲۶ میلیون تومان!
این اعداد و ارقام حاصل بررسیهای میدانی روی حدود ۳۵۰ آگهی فروش خودروی کوئیک در پلتفرم دیوار است. میانگین قیمت کوئیک صفر کیلومتر در این بازار آنلاین به ۶۱۵ میلیون تومان رسیده، در حالی که نسخههای کمکارکرد آن به طور میانگین با قیمت ۵۲۶ میلیون تومان دست به دست میشوند. نکته جالب اینجاست که اکثر این خودروهای «کارکرده» آنقدر نو هستند که بوی نویی کارخانه هنوز از آنها نرفته است.
داستان ۹۰ میلیون تومان ناقابل
این اختلاف ۹۰ میلیون تومانی را چطور میتوان تفسیر کرد؟ این رقم، بهای «صفر بودن» یک خودرو در بازار ایران است. بهایی که خریدار میپردازد تا اولین کسی باشد که پلاستیکهای صندلی را میکند و اولین کیلومترها را با خودرویش ثبت میکند. اما این تمام ماجرا نیست. این شکاف قیمتی نشاندهنده یک واقعیت بزرگتر است: در اقتصاد ما، خودرو مدتهاست که از یک کالای مصرفی به یک ابزار سرمایهگذاری و حفظ ارزش پول تبدیل شده است.
بسیاری از خودروهای کارکرده با کیلومتر شمار زیر ۱۰ هزار، در واقع متعلق به افرادی هستند که خودرو را از کارخانه تحویل گرفته و بلافاصله برای کسب سود در بازار آزاد عرضه کردهاند. یکی از خوانشهای این اتفاق آن است که احتمالا آنها در عمل یک «سرمایهگذاری کوتاهمدت» انجام دادهاند. در این میان، پلتفرمهایی مانند دیوار به یک دماسنج دقیق و بیواسطه برای نبض بازار تبدیل شدهاند؛ جایی که عرضه و تقاضای واقعی، بدون روتوش و قیمتگذاریهای دستوری، چهرهی حقیقی خود را نشان میدهد.