خودروهای اقتصادی ناپدید شدند؛ بازار آلمان در تصرف دست‌دوم‌ها

جمعه 16 آبان 1404 - 19:42
مطالعه 2 دقیقه
خودروی فولکس
صنعت آمریکا در یک ماه شاهد روایت دو داستان متناقض است؛ رکود و دیگری از رونق. کدام روایت مسیر آینده اقتصاد این کشور را دقیق‌تر ترسیم می‌کند؟

به گزارش زومان، خرید یک خودروی جدید در آلمان اکنون به حدود ۴۳ هفته دستمزد نیاز دارد، در حالی که این عدد در سال ۱۹۹۵ تنها ۳۲ هفته بود. فروش خودروهای جدید در بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا هنوز به سطح پیش از همه‌گیری نرسیده و خودروهای برقی — بخشی کلیدی از استراتژی اقلیمی اتحادیه اروپا — برای اکثر خریداران همچنان گران تمام می‌شوند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، با عقب‌نشینی خودروسازان از بازار اقتصادی، حس محرومیت برای خانواده‌های کارگری تشدید شده و دوران خودروهای مردمی که زمانی منبع غرور ملی بودند، به پایان رسیده است. اولیور ناخت‌وی، استاد تحلیل ساختارهای اجتماعی در دانشگاه بازل و متخصص نابرابری در آلمان، می‌گوید: «برای نسل‌های قدیمی و مردم شهرهای کوچک، مالکیت خودرو هنوز به معنای استقلال است.»

این مشکل محدود به آلمان نیست و در سال‌های اخیر اعتراض‌های مشابهی را در اروپا به دنبال داشته است؛ از جمله اعتراض‌های جلیقه‌زردها در فرانسه در سال ۲۰۱۸ و تظاهرات مربوط به کمبود مسکن در اسپانیا.

کاهش قدرت خرید باعث حذف مدل‌های اقتصادی در سراسر اروپا شده است. خودروهایی مانند VW Up، اوپل آدام، فورد فیستا و سیتروئن C1 در سال‌های اخیر از بازار کنار گذاشته شده‌اند. با حذف این گزینه‌ها، تقاضا به بازار خودروهای دست‌دوم منتقل شده است، اما قیمت این خودروها نیز افزایش یافته و در آلمان طی ده سال گذشته به طور متوسط ۸۸ درصد رشد کرده است.

افزایش قیمت خودروهای اقتصادی تنها مسئله تقاضا نیست؛ هزینه تولید خودروها نیز به دلیل رشد قیمت مواد اولیه و محدودیت‌های زنجیره تأمین نیمه‌رساناها و مواد کمیاب افزایش یافته است. علاوه بر این، قوانین سخت‌تر ایمنی و انتشار آلاینده‌ها خودروها را گران‌تر کرده‌اند. امروزه خودروها باید مجهز به ترمز خودکار، دستیار حفظ مسیر و تشخیص خستگی راننده باشند؛ تجهیزاتی که زمانی فقط در مدل‌های لوکس دیده می‌شد.

با وجود فروش کند، خودروسازان مجبورند مدل‌های سودآور بفروشند تا فناوری خودروهای برقی و خودران را تأمین مالی کنند. مدل‌های اقتصادی که باقی مانده‌اند نیز به شکل قابل توجهی گران‌تر شده‌اند؛ برای مثال، فیات پاندا در ایتالیا که سال‌ها نماد خودروهای اقتصادی بود، در سال ۲۰۱۰ حدود ۹۰۰۰ یورو قیمت داشت، اما نسخه جدید آن اکنون از ۱۵۹۵۰ یورو شروع می‌شود؛ افزایش تقریبا ۸۰ درصدی طی ۱۵ سال.

مسئولان سیاستگذاری، قوانین را برای ایمن‌ترین خودروهای اروپا تحسین می‌کنند، اما تولیدکنندگان معتقدند این مقررات رقابت‌پذیری آن‌ها را کاهش داده و خواستار کاهش سخت‌گیری‌ها هستند.

بحران توان خرید برای خودروسازان اروپا حیاتی است، زیرا آن‌ها باید با رقبای چینی در بازار خودروهای برقی رقابت کنند. برای نمونه، خودروی VW ID.3 — که قرار بود بیتل دوران برقی باشد — از ۳۳۳۳۰ یورو شروع می‌شود، ۶۵ درصد گران‌تر از Polo هاچ‌بک. در مقابل، خودرو برقی Dolphin Surf از چین تنها ۲۲۹۹۰ یورو در آلمان قیمت دارد.

این مشکل خرید خودرو نشان می‌دهد فشارهای اقتصادی چگونه بافت اجتماعی آلمان را تحت تأثیر قرار داده است. تحقیقات ملی نشان می‌دهد که خانوارها با کاهش درآمد، احساس ناخوشایندی و نارضایتی بیشتری دارند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات