تولید در محاصره اداری: جنگ تمام شد اما بنگاهها چه بحرانی دارند؟
در روزهای جنگ، ابعاد انسانی بحران بیش از هر چیز دیگری دیده میشد؛ از نگرانی خانوادهها گرفته تا تصاویر خسارت و ویرانی. اما در همان روزها، یک لایه دیگر از بحران نیز در حال شکلگیری بود؛ لایهای که کمتر دیده شد اما آثار آن هنوز در بسیاری از کسبوکارها ادامه دارد.
جنگ فقط در محل اصابت موشک اتفاق نمیافتد. گاهی اثر آن در کارخانهای دیده میشود که مواد اولیهاش دیر میرسد، در شرکتی که فروشش کاهش پیدا میکند، در کارگاهی که برای تامین نقدینگی با مشکل روبهرو میشود یا در کسبوکاری که میان بخشنامهها و مقررات متغیر گرفتار میشود.
در این گفتوگو با فرزین فردیس، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، سراغ دادههای پیمایشی رفتهایم که تجربه هزاران بنگاه اقتصادی را در روزهای بحران ثبت کرده است. گفتوگویی درباره آنچه پس از تیترهای سیاسی و نظامی رخ میدهد؛ جایی که اقتصاد با سه فشار همزمان مواجه میشود: شوک ارزی، کمبود نقدینگی و آنچه فردیس از آن با عنوان «تورم مقررات» یاد میکند.
محور اصلی این گفتوگو یک پرسش ساده است: اقتصاد ایران در شرایط بحران چگونه آسیب میبیند و کدام بخش از این آسیبها قابل کاهش است؟
این گفتوگو را در زومان تماشا کنید.