تخفیف 3700 میلیاردی تپسی!

یک‌شنبه 16 آذر 1404 - 18:54
مطالعه 2 دقیقه
تپسی
تپسی با یک مشکل ۳۷۰۰ میلیارد تومانی در صورت‌های مالی خود روبروست؛ رقمی که سرنوشت سود و زیان این شرکت را برای سال‌ها تغییر می‌دهد.

معمای حسابداری تپسی حل شد؛ یک حفره ۳۷۰۰ میلیارد تومانی که حالا قرار است طی پنج سال پر شود. این شرکت سرانجام در شفاف‌سازی برای بازگشایی نماد خود، تکلیف یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های حسابداری‌اش را روشن کرد، چالشی که سال‌ها محل بحث و جدل بود. ماجرا ساده است اما ابعاد بزرگی دارد. تپسی سال‌ها تخفیف‌های ارائه شده به مسافران و رانندگان را نه «هزینه»، که نوعی «سرمایه‌گذاری» برای کسب سهم بازار و جذب دارایی انسانی (رانندگان) می‌دانست. اما سازمان حسابرسی با کیفیت این سرمایه موافق نبود. این سازمان معتقد است که رویه تپسی با استانداردهای حسابداری همخوانی ندارد.

هزینه‌ای به اندازه کل شرکت

امروز، ۱۶ آذر ۱۴۰۴، تپسی رسماً اعلام کرد که این مخارج، که حالا رقم آن به بیش از ۳۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است، باید ظرف 5 سال مستهلک شود. برای درک بزرگی این عدد، کافی است بدانید که کل دارایی‌های شرکت حدود ۴۶۸۷ میلیارد تومان و ارزش بازار آن نزدیک به ۳۹۳۵ میلیارد تومان است. به عبارت دیگر، یک «هزینه» پنهان تقریباً به اندازه کل ارزش شرکت وجود داشته است.

این رقم در سال ۹۹ به گفته سازمان حسابرسی حدود ۸۵ درصد از کل دارایی‌های شرکت را تشکیل می‌داد، اما تپسی نظر دیگری دارد و معتقد است حجم این هزینه پنهان، ۸۰ درصد دارایی‌های شرکت است. اگر قرار بود این مبلغ به یک‌باره در صورت‌های مالی به عنوان زیان شناسایی شود، شرکت با یک زیان انباشته بزرگ روبرو می‌شد. اما تپسی برنامه دیگری دارد: این عدد طی پنج سال مستهلک خواهد شد.

وعده سود در ۱۴۰۶: خوش‌بینی یا واقعیت؟

با این فرمول جدید، تپسی پیش‌بینی کرده که در سال جاری و سال آینده زیان‌ده خواهد بود و سرانجام در سال ۱۴۰۶ به سودآوری می‌رسد. اما نگاهی دقیق‌تر به پیش‌بینی‌های شرکت، ابهاماتی جدی را به میان می‌آورد. تپسی پیش‌بینی کرده درآمدهایش تا سال ۱۴۰۶ با رشد ۸۲ درصدی به ۶,۲۶۷ میلیارد تومان برسد. نکته عجیب اینجاست که در همین بازه، بهای تمام شده خدمات تنها ۶۰ درصد و هزینه‌های اداری فقط ۵۲ درصد رشد می‌کنند. مشخص نیست که چگونه درآمدها با این شتاب رشد می‌کنند، اما هزینه‌ها با سرعتی کمتر افزایش می‌یابند. از این عجیب‌تر، پیش‌بینی کاهش ۴۰ درصدی هزینه‌های مالی شرکت و به صفر رسیدن آن تا سال ۱۴۰۸ است. ظاهراً کلید حل این معما، برنامه افزایش سرمایه ۲ هزار میلیارد تومانی از محل آورده نقدی سهامداران است؛ برنامه‌ای که به نظر می‌رسد با حمایت سهام‌دار عمده جدید، یعنی گروه صنعتی گلرنگ، اجرا خواهد شد.

به نظر شما آیا پیش‌بینی‌های تپسی برای رسیدن به سودآوری واقع‌بینانه است؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

نظرات

© 1404 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب زومان تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.