سلطان سوخت یا دولت پنهان؟ جریمه‌ای که معادل بودجه 4 وزارتخانه است

یک‌شنبه 2 آذر 1404 - 13:07
مطالعه 3 دقیقه
قاچاق بنزین
پرداخت جریمه ۱۱ همتی یک قاچاقچی سوخت در چند ساعت، ابعاد تکان‌دهنده‌ای از اقتصاد زیرزمینی و سودهای افسانه‌ای آن را آشکار می‌کند.

در بحبوحه بحث‌های داغ بر سر قیمت بنزین، خبری تکان‌دهنده از ابعاد پنهان اقتصاد زیرزمینی ایران پرده برداشت. به گفته رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا، یک متهم قاچاق سوخت، جریمه‌ای به مبلغ ۱۱ هزار میلیارد تومان (۱۱ همت) را تنها در چند ساعت پرداخت کرده است. این رقم خیره‌کننده، که در نگاه اول غیرقابل باور به نظر می‌رسد، سوالاتی جدی درباره مقیاس واقعی قاچاق و سودهای افسانه‌ای آن مطرح می‌کند.

 اما این مبلغ معادل قاچاق چه میزان سوخت است؟ برای درک این عدد، کافی است یک سناریوی رایج را در نظر بگیریم: قاچاق سوخت از ایران به پاکستان. با توجه به اینکه ۸۰ درصد سوخت قاچاق گازوئیل و ۲۰ درصد آن بنزین است و تفاوت قیمت هر لیتر در دو سوی مرز به طور متوسط ۹۹ سنت (حدود ۱۱۱ هزار تومان) سود برای قاچاقچیان دارد، محاسبات نشان می‌دهد که جریمه ۱۱ همتی معادل سود حاصل از قاچاق حدود ۹۹ میلیون لیتر سوخت است.

این حجم قاچاق چقدر بزرگ است؟

 برای درک بزرگی عدد ۹۹ میلیون لیتر، باید آن را با آمار کل قاچاق سوخت کشور مقایسه کرد. طبق گزارش‌های رسمی، روزانه حدود ۲۰ میلیون لیتر سوخت از کشور قاچاق می‌شود. این یعنی جریمه‌ای که این متهم پرداخت کرده، معادل سود حاصل از کل فعالیت قاچاق سوخت کشور در یک بازه زمانی حدودا ۵ روزه است. این موضوع که یک فرد به تنهایی قادر به پرداخت چنین جریمه‌ای باشد، یا نشان از فعالیت یک شبکه بسیار بزرگ دارد یا سوالاتی را درباره دقت آمارها و ارقام اعلامی به وجود می‌آورد.

 طبق گفته رئیس دادگستری هرمزگان، در جریان شناسایی این شبکه، نزدیک به 10 هزار نفر مظنون شناسایی شده است. همچنین گردش مالی این باند در چند سال اخیر بیش از 167 هزار میلیارد تومان بوده است. ارقامی خیره‌کننده که حجم بازار زیرزمینی قاچاق سوخت را شفاف‌تر می‌کنند.

مقایسه با شاخص‌های کلان اقتصادی

 عظمت جریمه 11 همتی زمانی آشکارتر می‌شود که آن را در کنار شاخص‌های اقتصاد کلان کشور قرار دهیم. بر اساس آخرین آمارهای بانک مرکزی، روزانه حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی کشور افزوده می‌شود. به عبارت دیگر، جریمه تنها یک باند قاچاق سوخت در کشور به تنهایی معادل حدود ۷۰ درصد از کل پول جدیدی است که در یک روز به اقتصاد ایران تزریق می‌شود.

 مقایسه ملموس‌ دیگر، بررسی بودجه دستگاه‌های دولتی است. کل بودجه در نظر گرفته شده برای چهار وزارتخانه مهم کشور یعنی امور خارجه، نفت، گردشگری و دادگستری در سال ۱۴۰۴ کمتر از رقم این جریمه ۱۱ هزار میلیارد تومانی بوده است. این واقعیت تلخ به خوبی نشان می‌دهد که چگونه درآمدهای ناشی از فعالیت‌های غیرقانونی مانند قاچاق سوخت، می‌تواند از توان مالی بسیاری از دستگاه‌های دولتی نیز فراتر رود.

 

گازوئیل

بنزین

سهم در قاچاق

80%

20%

قیمت هر لیتر در ایران (تومان)

300

3000

قیمت هر لیتر در پاکستان (روپیه)

284.44

265.45

قیمت هر لیتر در ایران (دلار)

0.003

0.027

قیمت هر لیتر در پاکستان (دلار)

1.007

0.940

تفاوت قیمت در ایران و پاکستان (دلار)

1.004

0.913

سود قاچاق سوخت از ایران به پاکستان به ازای هر لیتر (دلار)

0.986

سود قاچاق سوخت از ایران به پاکستان به ازای هر لیتر (تومان)

                                               111,422

محاسبات سود هر لیتر قاچاق بنزین بر اساس جدول بالا و با احتساب دلار 113 هزار تومانی انجام شده است.

نظر شما درباره این ارقام چیست؟ آیا این جریمه‌ها بازدارنده هستند؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات