افزایش ۳ برابری شکایات؛ کدام بیمهها بدقولترند؟
تصادف کردهاید. نگران نباشید، بیمه دارید! اما آیا واقعا میتوانید روی این قول حساب کنید؟ احتمالا بله ولی حواستان باشد که احتمال اینکه بعدا جزو شاکیان باشید، بیشتر شده است.
بر اساس آمارهای جدیدی که بیمه مرکزی از عملکرد هشت ماهه شرکتهای بیمه منتشر کرده، به نظر میرسد دوندگیها و نارضایتیهای بیمه ای امسال بیشتر شده است. تعداد کل شکایات ثبتشده از شرکتهای بیمه با جهشی سه برابری نسبت به مدت مشابه سال قبل، به بیش از ۱۳ هزار و ۶۰۰ مورد رسیده است.
شخص ثالث: متهم بیچونوچرای شکایات بیمهای
فرض کنید در یک تصادف مقصر نیستید و منتظرید بیمه شخص ثالث طرف مقابل، خسارت شما را جبران کند. روزها و هفتهها میگذرد و شما در پیچوخم کاغذبازی و بهانههای مختلف گم میشوید. این سناریو، پرتکرارترین قصه در میان شاکیان است. شکایات از بیمه شخص ثالث به تنهایی سه برابر شده و با ثبت ۶ هزار و ۱۶۵ مورد، سنگینترین وزنه را در این کارنامه ضعیف به خود اختصاص داده است. این یعنی بیمهای که داشتنش اجباری است، در عمل بیشترین نارضایتی را برای شهروندان به همراه داشته است.
درمان: زخمی که بیمه مرهمش نیست
حالا به بیمارستان فکر کنید. شما یا یکی از عزیزانتان روی تخت بیمارستان هستید و تنها دلخوشیتان، بیمه تکمیلی درمانی است که ماهها برایش حق بیمه پرداخت کردهاید. اما وقتی با لیست بلندبالای هزینهها و فراز و نشیبهای عجیبوغریب مواجه میشوید، آن دلخوشی رنگ میبازد. آمارها نشان میدهد که شکایات در بخش درمان با رشد خیرهکننده ۲۷۰ درصدی، از کمتر از هزار مورد در سال گذشته به حدود ۳ هزار و ۵۰۰ مورد در هشت ماهه امسال رسیده است. در روزهایی که هزینههای درمان سر به فلک میکشد، این آمار بیمههای درمانی خودش یک درد دیگر است.
در این میان، حتی بخشی که کمترین رشد شکایت را داشته، یعنی بیمه بدنه اتومبیل، باز هم وضعیت خوبی ندارد. شکایات از این بخش با رشد ۶۴ درصدی به حدود هزار و ۴۸۹ مورد رسیده است. این اعداد و ارقام یک پیام روشن دارند: شکایت از بیمه در این سال، تجربه ای مشترکتر و فراگیر شده است. شما در این نارضایتی تنها نیستید؛ بلکه بخشی از یک موج بزرگ هستید که برای قولی که داده جامه عمل کمتری پوشانده است.