پشت پرده مخالفت سوال‌برانگیز آموزش و پرورش با تعطیلی مدارس

یک‌شنبه 2 آذر 1404 - 23:20
مطالعه 2 دقیقه
آلودگی هوای تهران
سخنگوی آموزش و پرورش با دفاع از باز بودن مدارس در هوای آلوده، تعطیلی را مُسکّنی بی‌اثر خواند و بر خسارت جبران‌ناپذیر آن بر یادگیری تاکید کرد.

به گزارش زومان، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به آسیب‌های جدی آموزشی ناشی از تعطیلی‌ها، دلایل مخالفت این وزارتخانه با بستن مدارس در روزهای آلودگی شدید هوا را تشریح کرد. به گفته او، وقتی سایر بخش‌های جامعه فعال هستند، تعطیلی مدارس به تنهایی تأثیر چندانی بر کاهش آلودگی ندارد و تنها به یادگیری دانش‌آموزان لطمه می‌زند.

به گزارش ایسنا، علی فرهادی در این خصوص توضیح داد که تصمیم‌گیری برای تعطیلی در کمیته‌های استانی و به صورت جمعی انجام می‌شود و پس از اتخاذ تصمیم، همه اعضا باید از آن حمایت کنند. او با اشاره به ادامه‌ی فعالیت بازار و حضور والدین در محل کار، این پرسش را مطرح کرد که چرا باید همه چیز را در مدارس خلاصه کرد.

فرهادی استدلال اصلی این وزارتخانه را این‌گونه بیان کرد: «نباید همه چیز را در مدرسه خلاصه کنیم و بگوییم عامل ایجاد آلودگی صرفاً حضور دانش آموزان در مدرسه نیست، شاید یکی از عوامل کاهنده باشد... کاهش زمان آموزش خطر زیادی برای یادگیری دانش آموزان دارد. دانش آموزی که آسیب می‌بیند، جبران یادگیری‌ بعدا برای معلم و خود دانش آموز و اولیا سخت است.»

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که آیا هزینه سلامتی در این شرایط از هزینه لطمه به آموزش بیشتر است، عنوان کرد که این موضوع نیازمند بررسی و پژوهش دقیق است. او ضمن تایید تلاش‌های دولت برای تقویت زیرساخت‌های آموزش مجازی در سامانه «شاد»، تاکید کرد که این شیوه هرگز جایگزین آموزش حضوری نخواهد شد.

وی در پایان تصریح کرد: «فاصله بین آموزش در فضای مجازی با آموزش حضوری در کلاس بسیار زیاد است و قابل پر کردن نیست.» این موضع‌گیری نشان می‌دهد که از نگاه سیاست‌گذار آموزشی، تداوم فرآیند یادگیری در کلاس درس، حتی در شرایط نامساعد جوی، اولویت بالاتری نسبت به تعطیلی‌های مقطعی دارد.

به نظر شما، در روزهای آلوده اولویت با سلامتی دانش‌آموزان است یا تداوم آموزش حضوری؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات