ذخیره ۴.۵ میلیارد دلاری همتی در جنگ؛ یک خبر مهم از بانک مرکزی

شنبه 6 تیر 1405 - 19:24
مطالعه 2 دقیقه
دلار
بانک مرکزی از افزایش ۴.۵ میلیارد دلاری ذخایر ارزی کشور و آغاز روند جدید تخصیص ارز به بخش صنعت خبر داد.
تبلیغات

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد با مدیریت منابع ارزی در دوران جنگ، ذخایر ارزی کشور ۴.۵ میلیارد دلار افزایش یافته است. این نهاد می‌گوید که اکنون با بهبود شرایط صادرات نفت و بازگشت ارز حاصل از صادرات، روند تخصیص ارز به بخش صنعت را افزایش داده است.

به نوشته ایرنا، مهدی دارابی، مشاور ارزی بانک مرکزی، با تشریح سیاست‌های این بانک گفت: در دوره جنگ، اولویت تامین ارز به کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یافت که این امر منجر به کاهش تخصیص ارز به بخش صنعت شد. اکنون با تغییر شرایط، تنها در یک روز مبلغ ۲ میلیارد دلار به بخش صنعت اختصاص یافته است تا عقب‌ماندگی‌های گذشته جبران شود.

او تاکید کرد که بر اساس آمارهای اعلامی، تامین ارز حوزه دارو و تجهیزات پزشکی از ۹۰۰ میلیون دلار به ۱.۲ میلیارد دلار و بخش جهاد کشاورزی از ۲.۷ میلیارد دلار به ۲.۸ میلیارد دلار افزایش یافته است. در مقابل، تامین ارز وزارت صنعت، معدن و تجارت که در مدت مشابه سال گذشته ۸.۵ میلیارد دلار بود، به ۴.۵ میلیارد دلار کاهش یافته بود که بانک مرکزی در حال ترمیم این فاصله است.

دارابی با اشاره به آزادسازی منابع ارزی مسدودشده افزود: با عملیاتی شدن سازوکار استفاده از این منابع، امکان تامین واردات کالاهای اساسی فراهم می‌شود و منابع حاصل از صادرات برای نیازهای بخش تولید آزاد خواهد شد. هدف بانک مرکزی در این مسیر، حفظ ثبات در بازار ارز و جلوگیری از چرخه‌های جهش نرخ ارز است.

مشاور ارزی بانک مرکزی در پایان تاکید کرد:

اصلاح سیاست‌های ارزی باعث شده تقاضای روزانه ارز در مرکز مبادله از ۶۰۰ میلیون دلار به کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار کاهش یابد. همچنین حجم معاملات واردات در مقابل صادرات در روزهای اخیر رشد قابل توجهی داشته است

نظر شما درباره سیاست‌های جدید ارزی بانک مرکزی چیست؟

نظرات

© 1404 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب زومان تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.