جزئیات انفجار در سیریک؛ سنتکام حمله آمریکا به جنوب ایران را تایید کرد
ساعت ۲۳ و ۱۵ دقیقه یعنی ساعتی پیش، صدای انفجار در اسکله طاهرویی شهرستان سیریک شنیده شد. یک منبع آگاه نظامی علت این انفجار را اصابت پرتابه به محدوده این اسکله اعلام کرد.
بهگزارش زومان، این منبع نظامی اظهار داشت که حدود ۵ ساعت پیش از وقوع انفجار، چند شلیک اخطار از شهرستان سیریک به سمت شناورهای متخلف در تنگه هرمز انجام شده بود. گزارشهای غیررسمی نیز از شلیک دو موشک اخطار از حوالی کرپان به سمت تنگه هرمز حکایت دارد.
ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) هم دقایقی پیش (۲۶ ژوئن ۲۰۲۶) اعلام کرد حملاتی را علیه ایران انجام داده است. سنتکام مدعی شد این اقدام رادر پاسخ به حمله روز قبل به یک کشتی تجاری در حال عبور از تنگه هرمز صورت داده است.
سنتکام مدعی است هواپیماهای آمریکایی در پاسخ به حمله پهپاد انتحاری ایران در تاریخ ۴ تیر ۱۴۰۵ (۲۵ ژوئن ۲۰۲۶) به کشتی تجاری «ام/وی اور لاوِلی» با پرچم سنگاپور، تاسیسات ذخیره موشک، پهپاد و پایگاههای رادار ساحلی ایران را هدف قرار دادند.
این کشتی تجاری در زمان حمله در امتداد ساحل عمان در حال خروج از تنگه هرمز بود. سنتکام این اقدام نیروهای ایرانی را نقض آتشبس خواند و اعلام کرد به هماهنگی برای عبور ایمن کشتیهای تجاری از این منطقه ادامه میدهد.
پیش از این دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا در ویکی در تروث سوشال ایران را به انجام دستکم چهار حمله پهپادی علیه کشتیهایی که از این گذرگاه عبور میکردند، متهم کرده بود.
نظر شما درباره تحولات اخیر در تنگه هرمز چیست؟