ترامپ: ایران توافق را نقض کرد!/ ماجرای یک روز پرخبر درباره تنگه هرمز
اخبار فوری خاورمیانه بار دیگر از تنگه هرمز مخابره میشود؛ جایی که دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا به آن اشاره دارد. او ایران را به انجام دستکم چهار حمله پهپادی علیه کشتیهایی که از این گذرگاه عبور میکردند، متهم کرد.
ترامپ گفت یکی از پهپادها به عرشه بالایی یک کشتی باری برخورد کرده است. این روایت، تنش را به همان آبراهی برمیگرداند که هر تغییر در آن، بلافاصله در مسیر تجارت و امنیت منطقه بازتاب پیدا میکند.
بهگزارش رویترز، ترامپ در شبکه اجتماعی تروثسوشال نوشت که این حمله خسارت وارد کرده، اما کشتی توانسته به سفر خود ادامه دهد. او ادعا کرد:
«این حمله خساراتی وارد کرد، اما کشتی توانست به سفر خود ادامه دهد. ما سه پهپاد دیگر را سرنگون کردیم. بدیهی است که این یک نقض احمقانه توافق آتشبس ما است.»
هنوز هیچ مقام رسمی در ایران درباره این ادعا اظهار نظر نکرده است.
در گزارش رویترز آمده است که دادهها نشان میدهد پس از توافق اولیه با هدف پایان دادن به جنگ در ایران، ارسال محمولهها از طریق تنگه هرمز از سر گرفته شده است؛ تنگهای که امروز بار دیگر در چند موضوع خبری شد.
کاظم غریبآبادی، معاون وزیر امور خارجه ایران، گفت عبور ایمن از تنگه هرمز بدون هماهنگی با ایران تضمین نمیشود و اگر این هماهنگی انجام نشود، هر مسیر تعیینشده میتواند تعلیق شود. این موضع، بار دیگر نقش ایران را در معادلات مربوط به این گذرگاه دریایی برجسته کرد؛ مسیری که هر اشاره به محدودیت یا تعلیق آن، پیامدهای فراتر از مرزهای ایران دارد.
همچنین امروز ایران اعلام کرد بیانیه مشترک ایالات متحده و شورای همکاری خلیج فارس حاوی «مواضع مداخلهجویانه، غیرمسئولانه و تحریکآمیز» است. تهران در همین موضعگیری افزود که حضور ارتش ایالات متحده در خلیج فارس منبع ناامنی و تفرقه در منطقه است. این پیام، از سطح یک اعتراض دیپلماتیک فراتر نرفت، اما زبان بهکاررفته نشان داد که اختلاف بر سر امنیت خلیج فارس همچنان زنده است.
در بیانیه وزارت امور خارجه ایران نیز تهران بر موضع خود تاکید کرد که تنگه هرمز باید مطابق مفاد توافق با ایالات متحده، توسط عمان اداره شود. این بخش از موضع رسمی ایران، بار دیگر نام عمان را به مرکز بحث اورد و نشان داد که در کنار ادعاهای مربوط به حمله پهپادی، خودِ سازوکار اداره و هماهنگی در تنگه نیز بخشی از مناقشه باقی مانده است.
همین امروز بلومبرگ به نقل از منابع آگاه خبر داد که عمان در پیامی به مقامهای اروپایی تاکید کرد که شرایط در تنگه هرمز دیگر به وضعیت پیش از جنگ بازنمیگردد. مسقط اعلام کرد که کشتیهای عبوری در آینده ممکن است ملزم به پرداخت هزینههایی برای تردد در این آبراه شوند.
از سوی دیگر یک خبر دیگر درباره تنگه هرمز با واکنش سخنگوی سپاه همراه شد؛ ادعای برقرار شدن خط مستقیم بین ایران و آمریکا درباره تنگه هرمز که سپاه آن را رد کرد.