دومین لرزه در ارکان اوپک؛ احتمال جدایی یکی از اعضای مؤسس

پنج‌شنبه 4 تیر 1405 - 19:29
مطالعه 3 دقیقه
اوپک
عراق به دلیل اختلافات بر سر سهمیه تولید و فشارهای مالی ناشی از مسدود شدن مسیرهای صادراتی، موضوع خروج از سازمان اوپک را بررسی می‌کند.
تبلیغات

به گزارش زومان، منابع آگاه به رویترز گفتند که عراق در صورت عدم موافقت اوپک با افزایش چشمگیر سهمیه تولید نفت این کشور، خروج از این گروه تولیدکننده نفت را بررسی کرده است.

خروج احتمالی عراق ضربه سنگینی به سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) خواهد بود؛ سازمانی که کمتر از دو ماه پیش شاهد خروج امارات متحده عربی بود. عراق، پس از عربستان سعودی، دومین تولیدکننده بزرگ این گروه و یکی از پنج عضو مؤسس آن محسوب می‌شود. اوپک در سال ۱۹۶۰ در پایتخت عراق تأسیس شد.

کشور عراق که بخش عمده درآمدهای خود را از نفت تأمین می‌کند، از زمان آغاز جنگ ایران و مسدود شدن صادرات از طریق تنگه هرمز، با کاهش شدید درآمد مواجه شده است. یک مقام ارشد در وزارت نفت عراق روز پنج‌شنبه به رویترز گفت: «دولت در نتیجه این جنگ با بحران مالی دست‌ و پنجه نرم می‌کند و موضوع افزایش قابل‌توجه سهمیه اوپک باید جدی گرفته شود.»

او افزود: «عراق خروج از اوپک را بررسی کرده است، اما برنامه فعلی این است که به عنوان عضو باقی بماند و سهمیه بالاتری درخواست کند.» سهمیه عراق برای ماه ژوئیه ۴.۳۷۸ میلیون بشکه در روز تعیین شده، اگرچه تولید فعلی به دلیل اختلالات در تنگه هرمز به‌شدت پایین‌تر از این رقم است.

این مقام عراقی تصریح کرد:

عربستان سعودی و سایر متحدان اوپک باید این موضوع را با نهایت جدیت بررسی کنند؛ در غیر این صورت، عراق ناچار خواهد شد تمامی گزینه‌های موجود را مد نظر قرار دهد.» وی در پاسخ به اینکه آیا درباره خروج از اوپک گفت‌وگوی جدی صورت گرفته، گفت: «برای این اقدام هنوز زود است.»

با این حال، وزارت نفت عراق امروز اعلام کرد که گزارش‌های حاکی از بررسیِ پایان عضویت بغداد در اوپک، بازتاب‌دهنده موضع رسمی دولت عراق نیست. مقامات اوپک و عربستان نیز بلافاصله به درخواست‌ها برای اظهارنظر پاسخ ندادند.

بررسی ظرفیت تولید اعضای اوپک‌پلاس

اظهارات مقامات عراقی در حالی مطرح می‌شود که «اوپک‌پلاس» (شامل اعضای اوپک به همراه روسیه و سایر تولیدکنندگان) در حال بازبینی ظرفیت تولید نفت اعضای خود است. این ارزیابی‌ها مبنای تعیین سهمیه‌های تولید برای سال ۲۰۲۷ خواهد بود.

عراق در گذشته برای تحقق سهمیه‌های اوپک با مشکل مواجه بوده است، زیرا هم‌زمان با کمک شرکت‌های نفتی غربی، ظرفیت تولید خود را گسترش داده است. بر اساس داده‌های اوپک، تولید نفت عراق در ماه مه ۱.۴۸ میلیون بشکه در روز بوده که نسبت به رقم حدود ۴.۲ میلیون بشکه در فوریه (پیش از بسته شدن هرمز) کاهش چشمگیری داشته است.

حیدر العبودی، سخنگوی دولت عراق، گفت: «عراق در حال تلاش برای بازگرداندن ظرفیت کامل صادرات نفت خود است و قصد دارد طی سال‌های آینده تولید نفت را به ۷ میلیون بشکه در روز برساند.» او از اظهارنظر بیشتر درباره سهمیه اوپک یا احتمال خروج از این گروه خودداری کرد.

همچنین، علی الزیدی، نخست‌وزیر عراق که از ماه مه کار خود را آغاز کرده، تأکید کرده است که بازسازی اقتصاد، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و مبارزه با فساد، محور اصلی برنامه دولت اوست. خبرگزاری دولتی عراق (INA) گزارش داد که او چهارشنبه گذشته گفته است عراق خواهان افزایش سهمیه تولید نفت خود متناسب با ظرفیت تولید و جمعیت کشور است.

گفتنی است که هفت عضو اصلی اوپک‌پلاس، سهمیه‌های تولید خود را از آوریل تا ژوئن حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داده‌اند، هرچند به دلیل اختلال در صادرات از طریق هرمز، اکثر آن‌ها نتوانسته‌اند به این اهداف افزایش‌یافته دست یابند.

نظرات

© 1404 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب زومان تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.