همزمان با نهایی شدن مقدمات راهاندازی صندوقهای سرمایهگذاری ارزی، نحوه تضمین بازپرداخت اصل سرمایه و سود به ارز و تفاوت عملکرد این صندوقها با سپردههای ارزی گذشته، به پرسش اصلی سرمایهگذاران تبدیل شده است.
بنابر گزارش ایسنا، سید آرش شهرآئینی، مدیر اداره تامین مالی ارزی بانک مرکزی اعلام کرد که این صندوقها با بهرهگیری از ضامن نقدشوندگی و هدایت منابع به پروژههای صادراتمحور، ریسک اعتباری را به حداقل میرسانند.
شهرآئینی با اشاره به تفاوت ساختاری این صندوقها با سپردههای ارزی پیشین اظهار کرد:
در این صندوقها منابع در اختیار مدیر صندوق که یک نهاد مالی است قرار گرفته و صرف سرمایهگذاری در داراییهای ارزی کم ریسک دارای ضامن بانکی مانند انواع اوراق ارزی، گواهی سپرده سرمایهگذاری خاص ارزی و تنزیل اعتبارات اسنادی ارزی میشود.
او افزود که بر اساس دستورالعملهای موجود، بازپرداخت اصل سرمایه و سود صرفا به صورت ارزی انجام میشود و هرگونه تسویه ریالی ممنوع است.
طبق اعلام بانک مرکزی، سود سرمایهگذاری در پایان هر روز محاسبه شده و در زمان ابطال واحدهای صندوق به سرمایهگذاران پرداخت میشود. نرخ سود این صندوقها تابعی از فعالیتهای سرمایهگذاری است که توسط مدیر صندوق اطلاعرسانی خواهد شد. تمامی اوراق ارزی مورد استفاده در این صندوقها، علاوه بر پشتوانه پروژههای ارزآور، دارای ضامن معتبر بانکی هستند تا ریسک اعتباری پوشش داده شود.
به گفته شهرآئینی هدف اصلی بانک مرکزی از ایجاد این ابزار مالی، جذب ارزهای خرد و هدایت آنها به سمت تامین مالی پروژههای مولد و صادراتمحور کشور است. این صندوقها به عنوان پلی میان بازار پول و بازار سرمایه عمل میکنند تا ضمن گسترش بازار بدهی ارزی، بستری برای سرمایهگذاری امن مردم فراهم آورند.
شما دلارهای خود را به این صندوقها میسپارید؟