جواد نخعی، مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی در گفتوگو با ایرنا اعلام کرد که بر اساس شاخص ۱۰ ساله SPEI منتهی به اردیبهشت ۱۴۰۵، تنها ۰.۰۲ درصد از مساحت خراسان جنوبی در وضعیت نرمال قرار دارد. مابقی پهنه این استان با درجات مختلف خشکسالی دست و پنجه نرم میکند.
به گفته نخعی ۷۳.۴۳ درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی شدید و ۲۱.۵۳ درصد درگیر خشکسالی بسیار شدید است. همچنین ۴.۹۹ درصد از مساحت استان خشکسالی متوسط و ۰.۰۴ درصد خشکسالی خفیف را تجربه میکند.
طبق اظهارات مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی خشکسالی در اکثر شهرستانهای استان کرد صددرصدی دارد. تمامی مساحت شهرستانهای بشرویه، بیرجند، خوسف، درمیان، سرایان، سربیشه، طبس، فردوس، قائنات و نهبندان درگیر این پدیده هستند. در شهرستان زیرکوه نیز ۹۹.۵۲ درصد مساحت درگیر خشکسالی است و تنها ۰.۴۸ درصد آن وضعیت نرمال دارد.
بیشترین درصد خشکسالی بسیار شدید به ترتیب در شهرستانهای خوسف با ۷۴.۳۲ درصد، بیرجند با ۳۹.۵۸ درصد و طبس با ۲۲.۳۸ درصد به ثبت رسیده است.
پیشبینی افزایش دما
مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی درباره وضعیت دمای هوا گفت که تا ۱۵ مردادماه دمای هوای استان بین ۰.۵ تا یک درجه سانتیگراد بیش از نرمال فصل گرم خواهد بود. برای بازه زمانی ۱۵ مرداد تا ۱۵ شهریورماه نیز در مرکز و شرق استان، دما نیم تا یک درجه بیش از نرمال پیشبینی میشود.
او همچنین اعلام کرد که در مناطق غربی استان شامل شهرستانهای طبس، عشقآباد و سرایان، افزایش دما بین یک تا ۲ درجه پیشبینی شده است. خردادماه امسال نیز برخی ایستگاههای هواشناسی استان افزایش دمای سه تا پنج درجهای فراتر از نرمال را ثبت کردند.
آیا در منطقه شما نیز نشانههای خشکسالی مشهود است؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.