دعوای تازه در اسرائیل؛ قاچاق استارلینک به ایران متوقف شد

پنج‌شنبه 4 تیر 1405 - 15:24
مطالعه 1 دقیقه
استارلینک
نخست‌وزیر سابق اسرائیل حمایت از ارسال استارلینک به ایران در سال‌های قبل را تایید کرد و توقف این برنامه‌ها توسط دولت نتانیاهو را مورد انتقاد قرار داد.
تبلیغات

به گزارش زومان به نقل از رویترز، نفتالی‌ بنت نخست‌وزیر سابق اسرائیل در یک اجلاس در اورشلیم اظهارات جدیدی در مورد قاچاق استارلینک به ایران داشته است.

او که از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ نخست‌وزیر اسرائیل بوده، اظهار کرد که در طی دوران مسئولیتش:

«فرآیندی را برای تهیه و قاچاق ده‌ها هزار گیرنده استارلینک به ایران آغاز کرده بودم که امکان تداوم اینترنت و شبکه‌های اجتماعی را فراهم ‌کند.»

بنت گفت که این دستگاه‌ها برای این در نظر گرفته شده‌اند که معترضان بتوانند هماهنگی و در نهایت دولت ایران را سرنگون کنند.

ایران پیش از این، اسرائیل و ایالات متحده را به قاچاق سازوکارهایی برای تضعیف امنیت خود متهم کرده بود. استارلینک مجوز فعالیت در ایران را ندارد.

استارلینک، متعلق به شرکت اسپیس ایکس ایلان ماسک می‌تواند اتصال اینترنتی را به صورت ماهواره‌ای فراهم ‌کند و ماسک پیش از این گفته بود که این سرویس در آنجا فعال است.

بنت همچنین از توقف ارسال استارلینک به ایران توسط دولت نتانیاهو خبر داد و این موضوع را به دستاویزی برای رقابت خود با اسرائیل قرار داد:

«متأسفانه، دولت بی‌کفایت فعلی اسرائیل این کار را متوقف کرد. و وقتی اعتراضات اتفاق افتاد، آن زیرساخت وجود نداشت.»

رویتزر پیش از این خبر داده بود که برخی ایرانیان در طول قطعی اینترنت توانسته‌اند به وسیله استارلینک به اینترنت متصل شوند.

نظرات

© 1404 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب زومان تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.