جزئیات آزادسازی منابع ارزی ایران در توافق/همتی: خرید اولین پارت کالاهای اساسی؛ بهزودی
به گزارش زومان، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد در جریان مذاکرات با آمریکا، دو تصمیم مهم در حوزه اقتصادی اتخاذ شده است. نخستین تصمیم به آزادسازی منابع مسدود شده ایران مربوط میشود که طبق تفاهمنامه، این منابع بهتدریج در اختیار بانک مرکزی قرار میگیرد.
همتی گفت: با توجه به آن که در جریان مذاکرات ۱۴۰۲ موافقتنامه ای بین ایران و آمریکا امضا شده بود، ما مبنا را آن قرار دادیم و بر این اساس، مقرر شده است ۱۲ میلیارد دلار در ابتدای کار آزاد شود و مابقی منابع نیز در طول روند مذاکرات در دسترس قرار گیرد؛ توافقنامهای که حالا مبنای اصلی برای خرید دارو و کالاهای اساسی است.
رئیس کل بانک مرکزی در این باره گفت:
برای ما تفاوتی ندارد؛ در یک سال حدود ۱۵ میلیارد دلار کالای اساسی باید هزینه کنیم که از این طریق انجام میدهیم.
وی افزود معادل ریالی این مبالغ پیشتر به دولت تحویل داده شده و اکنون جزو ذخایر بانک مرکزی محسوب میشود.
در خصوص شروط احتمالی برای خرید محصولات آمریکایی، رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: در یادداشتهای امضا شده چنین الزامی وجود ندارد، اما در صورت مناسب بودن قیمت و کیفیت، مانعی برای خرید وجود نخواهد داشت. بانک مرکزی کالاهای خریداری شده را در داخل به نرخ معادلاتی به ریال میفروشد که این اقدام بخشی از نقدینگی جامعه را جمعآوری میکند.
در بخش دیگری از این گزارش، به موضوع معافیتهای نفتی اشاره شد. طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی، پول حاصل از فروش نفت به حسابهای معرفی شده واریز میشود تا امکان استفاده از آن فراهم گردد. حذف هزینههای نقل و انتقال پولی، از مزایای اصلی این فرآیند عنوان شده است.
نظر شما درباره تاثیر آزادسازی این منابع بر بازار کالاهای اساسی چیست؟