مسعود پزشکیان رئیسجمهوری اسلامی ایران و رجب طیب اردوغان رئیسجمهور ترکیه، در تماسی تلفنی آخرین تحولات منطقه را بررسی کردند. دو طرف در این گفتوگو بر اهمیت استقرار صلح و امنیت برای توسعه روابط دوجانبه تاکید کردند.
طبق گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاستجمهوری، مسعود پزشکیان با اشاره به تعمیق روابط اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بین ایران و ترکیه، از مواضع صلحطلبانه دولت ترکیه در جریان مسائل اخیر قدردانی کرد.
رئیسجمهوری ایران با اشاره به تفاهم پایان جنگ گفت:
این توافق مرهون تلاشهای برادران عزیزمان در پاکستان، شما و کشورهای اسلامی منطقه بوده است و همه ما باید تلاش کنیم تا لبنان در جریان این صلح قرار گیرد و رژیم صهیونیستی دیگر حق بمباران لبنان و فلسطین را نداشته باشد.
مسعود پزشکیان با بیان اینکه ایران به دنبال جنگ نبوده و نیست، آمادگی تهران را برای تداوم روند دیپلماتیک در چارچوب حقوق بینالملل اعلام کرد. وی همچنین خواستار تشکیل کمیسیون اقتصادی برای جبران کاهش روابط تجاری ناشی از تنشهای اخیر شد.
رجب طیب اردوغان نیز در این گفتوگو ضمن تبریک دستیابی به تفاهم پایان جنگ، بر حمایت ترکیه از رویکرد خردمندانه ایران تاکید کرد.
او افزود: در طول این دوره بارها اعلام کردیم که مداخله علیه ایران را تایید نمیکنیم و انصاف را در اولویت قرار دادیم.
رئیسجمهوری ترکیه با اشاره به تحرکات مخالفان صلح اظهار کرد:
در این مرحله صداهایی را از رژیم نسلکش صهیونیستی میشنویم اما همچنان معتقدیم که رویکرد عاقلانه جمهوری اسلامی ایران در برابر مخالفان مذاکرات ادامه خواهد داشت.
اردوغان در پایان بر ضرورت تقویت گفتوگوهای منطقهای و توسعه ارتباطات میان کشورهای اسلامی برای عادیسازی روابط تاکید کرد.
همچنین بنابر گزارش الجزیره رئیسجمهور ترکیه به همتای ایرانی خود گفت که هوشیاری در برابر کسانی که به دنبال خرابکاری در روند مذاکرات هستند اهمیت دارد. او افزود آماده است هرگونه حمایت لازم را برای کمک به پیشبرد این روند ارائه دهد.
نظر شما درباره محورهای این گفتوگوی تلفنی چیست؟