بنابر گزارشی که ایرنا منتشر کرده، فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، از ابلاغ مصوبه جدید سران سه قوه برای ساماندهی بازار اجاره خبر داد.
بر اساس این مصوبه، تمامی قراردادهای اجاره مسکن که تا پایان سال ۱۴۰۵ منقضی میشوند، در صورت درخواست مستاجر به مدت یک سال تمدید خواهند شد.
طبق این مصوبه، میزان افزایش اجارهبها و مبلغ قرضالحسنه در قراردادهای تمدیدی حداکثر ۲۵ درصد تعیین شده است. مراجع قضایی نیز موظفاند از صدور دستور تخلیه به دلیل انقضای مدت اجاره خودداری کنند.
وزیر راه و شهرسازی چهار استثنا برای این مصوبه اعلام کرد که شامل موارد زیر است:
- اخذ پروانه ساختمانی یا تعمیرات اساسی توسط مالک برای تخریب یا بازسازی واحد مسکونی.
- فروش قطعی و رسمی ملک مسکونی که مستاجر باید حداکثر ۲ ماه پس از انتقال سند، ملک را تخلیه کند.
- احراز نیاز موجر یا افراد تحت تکفل وی به سکونت شخصی در ملک توسط مرجع قضایی.
- عدم ایفای تعهدات مالی مستاجر در دوره قبل که منجر به ضرر و زیان قابل ملاحظه موجر شده باشد.
صادق تاکید کرد که طرفین قرارداد در صورت بروز اختلاف باید به مراجع قضایی صالح مراجعه کنند. متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانند به ادارات کل راه و شهرسازی استانها مراجعه کنند.
نظر شما درباره تاثیر این مصوبه بر بازار اجاره چیست؟