خبر همتی از آزادسازی منابع بلوکهشده ایران: تا چند روز آینده عملیاتی میشود
به گزارش زومان، عبدالناصر همتی رئیسکل بانک مرکزی، نتایج دور اخیر مذاکرات در سوئیس را تشریح کرد. تسنیم با انتشار اظهارات همتی، نوشت که این گفتگوها بر محوریت تفاهم ۱۴ بندی و با هدف آزادسازی داراییهای مسدودشده و رفع موانع صادرات نفت انجام شده است.
همتی درباره روند این گفتگوها گفت:
کلا مباحث در چارچوب تفاهم ۱۴بندی پیچیدگیهای زیادی دارد و این بار هم گفتگوها فشرده و سخت بود ولی نتیجه براساس اهداف تعیینشده هیئت ایرانی پیش رفت.
رئیسکل بانک مرکزی درباره وضعیت منابع ارزی مسدودشده، آن را یکی از موارد پیچیده مذاکرات خواند و گفت: خوشبختانه پیشرفت قابلتوجهی حاصل شد و براساس تفاهم دوحه یادداشتهای لازم در این دور مذاکرات امضا شد.
به گفته همتی، طی روزهای آینده بهتدریج استفاده از منابع براساس شرایطی و نیز با تصمیم و دستورالعمل بانک مرکزی عملیاتی خواهد شد.
بر اساس این گزارش، در بخش دیگری از این مذاکرات، موضوع صادرات نفت و پتروشیمی مورد بررسی قرار گرفت. همتی در این باره هم گفت:
بر اساس بند ۱۱ تفاهمنامه ایران و آمریکا معافیت (Waiver) باید صادر میشد که مقرر شد توسط اوفک عملیاتی شود، البته صادرات نفت ما هماکنون درجریان است ولی از این پس بدون هزینههای جانبی تحریم خواهد بود.
دقایقی پیش وزارت خزانهداری آمریکا یک مجوز عمومی برای ایران صادر کرد که طی آن، تولید، تحویل و فروش نفت خام، محصولات پتروشیمی و فرآوردههای نفتی با منشا ایرانی تا تاریخ ۲۱ اوت مجاز است.
این یعنی معافیت ایران از تحریمهای نفتی به مدت ۶۰ روز.
نظر شما درباره تاثیر این توافق بر وضعیت اقتصادی کشور چیست؟