ونس: آزادسازی داراییهای ایران به سود کشاورزان آمریکایی است
به گزارش زومان به نقل از سیانبیسی، جیدی ونس معاون رئیسجمهور آمریکا میگوید مذاکرات میان واشنگتن و تهران با وجود تنشهای اخیر پیشرفت «چشمگیری» داشته است.
او روز دوشنبه در گفتوگو با خبرنگاران اعلام کرد که رایزنیها در بورگناشتاک سوئیس همچنان ادامه دارد و ایران با بازگشت بازرسان آژانس بینالمللی انرژی اتمی به این کشور موافقت کرده است.
ونس با تاکید بر اهمیت توافق ایران برای بازگشت بازرسان آژانس بینالمللی انرژی اتمی، این تصمیم را «یک نقطه عطف بزرگ برای مردم آمریکا توصیف کرد.
معاون رئیسجمهور آمریکا در ادامه گفت اکنون فرایندی شکل گرفته که میتواند از تشدید تنشها در منطقه جلوگیری کند.
او با اشاره به اهداف واشنگتن افزود: «ما خواهان آتشبس منطقهای هستیم. میخواهیم مطمئن شویم وقتی اتفاقاتی رخ میدهد، این رویدادها به یک تنش گستردهتر تبدیل نمیشوند. به همین دلیل، فکر میکنم در ایجاد چیزی که آن را سازوکار جلوگیری از درگیری مینامیم، عملکرد بسیار خوبی داشتهایم.»
ونس با وجود تاکید بر فضای مثبت مذاکرات گفت:
هرچند پایهای بسیار خوب برای رسیدن به یک توافق نهایی موفق گذاشته شده، اما هنوز کارهای زیادی باقی مانده است بهویژه درباره مینروبی تنگه هرمز تا جریان رفتوآمد کشتیها دوباره افزایش پیدا کند.
معاون ترامپ همچنین از جزئیات تازهای درباره نقش جرد کوشنر داماد ترامپ و طرف قطری در این مذاکرات خبر داد و گفت آنها به «راهحلی بسیار جالب» رسیدهاند.
بر اساس این راهحل، آمریکا بر روند آزادسازی هرگونه دارایی مسدودشده ایران نظارت و آن را تایید خواهد کرد.
ونس در توضیح این راه حل به خبرنگاران گفت:
کاری که جرد، قطریها و کل تیم اینجا در بورگناشتاک انجام دادند، از نظر من یک توافق کلاسیک ترامپی است؛ توافقی که اگر داراییهای ایران روزی آزاد شود، این پولها هم به ثروتمندتر شدن کشاورزان آمریکایی و هم تغذیه مردم ایران کمک میکند.
ونس در پایان نیز این چارچوب را همزمان سودمند برای دو طرف و نیز برای معماری امنیتی منطقهای توصیف کرد و افزود: «این یک توافق بسیار خوب و کاملا کلاسیک ترامپی است. هم برای مردم ما عالی است، هم برای مردم ایران و در نهایت باز هم به تقویت این معماری امنیتی منطقهای که ساختهایم کمک خواهد کرد.»