آغاز مذاکرات فنی ایران و آمریکا از امروز؛ پزشکیان به پاکستان می‌رود

دوشنبه 1 تیر 1405 - 15:30
مطالعه 2 دقیقه
مذاکرات ایران و آمریکا در سوئيس
مذاکرات فنی ایران و آمریکا در سوئیس آغاز می‌شود؛ هم‌زمان سفر مسعود پزشکیان به پاکستان نیز تایید شده است.
تبلیغات

به گزارش زومان، مذاکرات فنی ایران و آمریکا درباره سازوکارهای اجرای یادداشت تفاهم اسلام‌آباد و تشکیل گروه‌های فنی مربوط به آن، از امروز دوشنبه در سوئیس برگزار می‌شود؛ مذاکراتی که با حضور نمایندگان ایران، آمریکا و دو کشور میانجی، یعنی پاکستان و قطر، دنبال خواهد شد.

براساس گزارش ایسنا، ریاست هیئت ایرانی در این دور از مذاکرات بر عهده کاظم غریب‌آبادی معاون وزیر امور خارجه، است.

در ترکیب هیئت فنی ایران نیز کارشناسان حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و حقوقی حضور دارند تا جزئیات اجرایی تفاهم‌های انجام‌شده را بررسی کنند.

اهمیت این دور از مذاکرات از آن جهت است که گفت‌وگوها وارد مرحله فنی و اجرایی شده‌اند؛ یعنی طرف‌ها دیگر فقط درباره کلیات سیاسی مذاکره نمی‌کنند، بلکه درباره شیوه اجرای توافق‌ها، مسیر آزادسازی منابع ارزی، چارچوب همکاری‌های اقتصادی و نحوه کاهش محدودیت‌ها گفت‌وگو خواهند کرد.

در همین زمینه، علی مدنی‌زاده وزیر اقتصاد اعلام کرد بانک مرکزی اقدامات لازم برای آزادسازی منابع ارزی بلوکه‌شده ایران را آغاز کرده است.

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی، نیز درباره منابع مسدودشده بانک مرکزی نیز توضیح داد که این موضوع یکی از پیچیده‌ترین محورهای مذاکرات بوده، اما در این زمینه «پیشرفت قابل توجهی» حاصل شده است.

او گفت براساس تفاهم دوحه، یادداشت‌های لازم در این دور از مذاکرات امضا شده و قرار است طی روزهای آینده استفاده از این منابع، براساس شرایط تعیین‌شده و با تصمیم و دستورالعمل بانک مرکزی، به‌تدریج عملیاتی شود.

محور دیگر مذاکرات به صادرات نفت و پتروشیمی ایران مربوط می‌شود. رئیس کل بانک مرکزی در این‌باره گفت:

طبق بند ۱۱ تفاهمنامه ایران و آمریکا، باید معافیت تحریمی یا Waiver صادر می‌شد و مقرر شده است این موضوع از سوی دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، اوفک، عملیاتی شود. صادرات نفت ایران هم‌اکنون نیز در جریان است، اما با اجرای این سازوکار، قرار است هزینه‌های جانبی ناشی از تحریم کاهش پیدا کند.

هم‌زمان با این تحولات، سفر مسعود پزشکیان به پاکستان نیز تأیید شده است.

حبیب عباسی مدیرکل روابط عمومی دفتر ریاست‌جمهوری اعلام کرد این سفر فردا انجام می‌شود و احتمالاً یک‌روزه خواهد بود.

به گفته عباسی، پیگیری مصوبات سفرهای قبلی، بررسی زمینه‌های گسترش روابط اقتصادی میان ایران و پاکستان و قدردانی رئیس‌جمهور از نقش پاکستان در میانجیگری میان ایران و آمریکا، از دلایل این سفر است.

به این ترتیب، هم‌زمانی مذاکرات فنی در سوئیس و سفر رئیس‌جمهور به پاکستان نشان می‌دهد پرونده گفت‌وگوهای ایران و آمریکا وارد مرحله‌ای عملیاتی‌تر شده است؛ مرحله‌ای که نتیجه آن می‌تواند بر موضوعاتی مانند آزادسازی منابع ارزی، هزینه‌های صادرات نفت و فضای انتظاری بازار ارز اثرگذار باشد.

نظرات

© 1404 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب زومان تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.