پارادوکس گازی ایران؛ رکوردزنی تولید و وابستگی به واردات از روسیه
به گزارش زومان، تولید گاز از میدان پارس جنوبی به یک رکورد رسیده، اما این اتفاق در سایه یک ناترازی پنهان شده که می تواند نفس صنایع و نیروگاههای کشور را به شماره بیندازد.
داستان از جایی شروع میشود که با وجود تولید ۷۳۰ میلیون مترمکعب گاز در روز در پارس جنوبی، وزیر نفت ایران رسماً اعلام میکند که واردات گاز از روسیه دیگر یک انتخاب نیست، بلکه یک «ضرورت استراتژیک» برای زنده نگه داشتن شریانهای اقتصادی کشور است.
ناترازی انرژی واردات گاز از روسیه را به عنوان یک ضرورت استراتژیک کماکان در دستور کار قرار داده است.- محسن پاک نژاد، وزیر نفت
پخش از رسانه
این اعتراف صریح، پرده از بحران در تراز عرضه و تقاضای انرژی برمیدارد؛ بحرانی که حتی تولید ۷۳۰ میلیون مترمکعب گاز هم حریف آن نشده است.
هیولای ناترازی دقیقاً چقدر بزرگ است؟
اما این ناترازی دقیقاً چقدر بزرگ است؟ براساس آمارهای شرکت ملی گاز در دی ۱۴۰۴، رقم ناترازی حداقل ۵۵۰ میلیون مترمکعب برآورد میشود.
این وضعیت شکننده نشان میدهد که واردات گاز از روسیه نه یک معامله تجاری، بلکه تلاشی برای جلوگیری از یک دومینوی اقتصادی ویرانگر است و باید الگوی مصرف اصلاح شود و زیرساختها توسعه یابند.
به نظر شما راهحل پایدار برای رفع ناترازی گاز در کشور چیست؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.