آخرین جزئیات از ماراتن هسته‌ای در ژنو؛ تبادل پیام‌ها میان تهران و واشنگتن

سه‌شنبه 28 بهمن 1404 - 14:22
مطالعه 1 دقیقه
ایران و آمریکا
درهای سفارت عمان در ژنو به روی دیپلماسی گشوده شد. ایران و آمریکا برای دومین بار رو در روی هم، اما نه چهره به چهره، مذاکرات را از سر گرفتند.
تبلیغات

به گزارش زومان، ژنو، بار دیگر کانون دیپلماسی هسته‌ای جهان شد. دور دوم مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا، ظهر امروز سه‌شنبه ۲۸ بهمن‌ماه، در فضایی پر از انتظار و گمانه‌زنی در سفارت عمان در ژنو سوئیس آغاز شد.

این گفتگوها، که همچون دور نخست با میانجی‌گری فعال عمان پیش می‌رود، قرار است سرنوشت دو موضوع کلیدی را روشن کند: فعالیت‌های هسته‌ای ایران و آینده‌ تحریم‌های آمریکا.

هیئت ایرانی به ریاست سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه، با تیمی کامل از کارشناسان سیاسی، حقوقی و اقتصادی وارد این کارزار دیپلماتیک شده است. در طرف مقابل، استیو ویتکاف و جرد کوشنر مسئولیت هیئت مذاکره‌کننده آمریکایی را بر عهده دارند.

سازوکار این مذاکرات به مانند دور نخست است. بدر البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان، همچون یک دیپلمات کارکشته، پیام‌ها و پیشنهادها را بین دو هیئت که در اتاق‌های جداگانه مستقر هستند، منتقل می‌کند. تبادل نظرها از صبح امروز به وقت ژنو با دیدارهای جداگانه هر دو طرف با میانجی عمانی و همچنین با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، کلید خورده است.

اسماعیل بقائی، سخنگوی وزارت امور خارجه، پیش از آغاز رسمی مذاکرات، این فرآیند را تأیید کرد:

وزیر خارجه عمان مباحث را منتقل خواهد کرد. موضوع مذاکرات هم فقط هسته‌ای است.

با این حال، شواهد نشان می‌دهد که بحث رفع تحریم‌ها بخش جدایی‌ناپذیر این گفتگوهاست.

همچنین برخی منابع به رویترز اعلام کرده اند که هیات ایرانی با پیشنهادهای جدی و سازنده در ژنو حضور دارد.

نتیجه این دور از مذاکرات را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

نظرات

© 1404 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب زومان تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.