چرخش ایران در تعامل با آژانس؛ دسترسی کامل برای بازدید از مراکز هستهای
به گزارش زومان، در یک چرخش مهم پیش از آغاز دور دوم مذاکرات ایران و آمریکا در ژنو، تهران موافقت کرده تا درهای مراکز هستهای خود را به روی بازرسان آژانس بینالمللی انرژی اتمی باز کند؛ تصمیمی مهم که میتواند مسیر گفتوگوها را نیز دستخوش تغییر کند. این اقدام توسط شورای عالی امنیت ملی اتخاذ شد و علی لاریجانی، دبیر شورا، در گفتوگو با الجزیره برای اولین بار از آن پرده برداشت.
حتی اگر فناوری (هستهای) زیر زمین یا کوه باشد، اشکالی ندارد. آژانس میتواند آن را تحت نظارت داشته باشد و ما اجازه این نظارت را میدهیم.- علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی
امروز نیز علاالدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران این خبر را تایید کرد و گفت: این تصمیم اتخاذ شد تا به دنیا اعلام کنیم که کلیه فعالیتهای هستهای ما همچنان صلحآمیز و در چارچوب عهدنامه انپیتی است و از آن تخطی نداریم و این شبهه را برطرف کنیم.
این پیشنهاد در حالی مطرح میشود که روابط ایران و آژانس طی ماه های اخیر و به طور ویژه پس از جنگ ۱۲ روزه و حمله آمریکا به پایگاههای هستهای ایران چندان گرم نبود و بروجردی هم با اشاره به عملکرد رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، کنایهای هم به او زد:
«آقای گروسی به وظایف خود عمل نکرد و لازم بود که تنبیه شود. با وجود این بدعهدی، شورای عالی امنیت ملی موافقت کرده است تا نشان دهیم ایران همچنان متعهد به فعالیتهای صلحآمیز هستهای است.»- علاالدین بروجردی
تاریخچه روابط ایران و آژانس
روابط ایران و آژانس همواره پر از فراز و نشیب بوده است. گروسی بارها از عدم دسترسی کامل به برخی تأسیسات کلیدی گله کرده بود، بهویژه پس از آنکه حملات به برخی مراکز، ایران را به سمت محدود کردن همکاریها سوق داد. مصوبه مجلس شورای اسلامی نیز دولت را موظف کرد در صورت عدم پایبندی طرف مقابل به تعهداتش، همکاریها را کاهش دهد.
اکنون، با این تصمیم جدید که از سوی شورای عالی امنیت ملی اتخاذ شده، به نظر میرسد ایران در تلاش است تا با یک اقدام اعتمادساز، توپ را به زمین غرب بیندازد و بنبست مذاکرات را بشکند. حرکتی هوشمندانه که میتواند فشار سیاسی را خنثی کند و راه را برای یک توافق احتمالی هموار سازد.
آیا این اقدام ایران میتواند روند مذاکرات هستهای را تغییر دهد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.