ه گزارش زومان، دولت چهاردهم تکلیف پاداش پایان سال کارکنان و بازنشستگان خود را روشن کرد: مبلغ ۱۰ میلیون تومان به صورت ثابت برای همه. این رقم که جهشی بیش از سه برابری نسبت به سال گذشته را نشان میدهد، قرار است همراه با حقوق بهمن ماه به حسابها واریز شود.
این خبر در حالی اعلام میشود که یک تغییر کلیدی، روال سالهای گذشته را به هم زده است. برخلاف انتظار، امسال حق عائلهمندی و اولاد به مبلغ عیدی اضافه نخواهد شد و همه، از کارمند مجرد تا یک خانواده چندنفره، یک رقم یکسان دریافت میکنند.
تایید رسمی و زمانبندی پرداخت
حشمت اله سلیمانی، از صندوق بازنشستگی کشوری، این خبر را تایید کرد و از تلاش برای پرداخت همزمان عیدی با حقوق بهمن سخن گفت. او در این باره اظهار داشت:
با رایزنیها و هماهنگیهای صورت گرفته با سازمانهای مربوطه، تلاش میکنیم تا مبلغ عیدی همراه با حقوق بهمن ماه به حساب بازنشستگان کشوری و وظیفهبگیران واریز شود.
این تصمیم با تصویبنامهای که به امضای محمدرضا عارف، معاون اول رئیسجمهور رسیده، رسمیت یافته و پایانی بر گمانهزنیهای چند هفته اخیر است.
بهگفته سلیمانی، حقوق بهمن ماه بازنشستگان نیز طبق روال معمول و پیش از پایان ماه پرداخت خواهد شد.
شکاف عمیق با بخش خصوصی
اما این رقم ۱۰ میلیون تومانی در مقایسه با عیدی کارگران بخش خصوصی، تصویری متفاوت را به نمایش میگذارد. عیدی کارگران مشمول قانون کار، طبق فرمول قانونی بین ۶۰ تا ۹۰ روز حداقل دستمزد محاسبه میشود.
بر همین اساس، برآوردها نشان میدهد که کارگران در پایان سال حداقل ۲۰ میلیون تومان و حداکثر ۳۱ میلیون تومان عیدی دریافت خواهند کرد. این یعنی حداقل دریافتی یک کارگر، دو برابر کل عیدی یک کارمند یا بازنشسته دولتی است و این اختلاف در سقف پرداختی به بیش از ۲۰ میلیون تومان میرسد.
نظر شما درباره این مبلغ عیدی چیست؟ آیا این رقم را منصفانه میدانید؟