پیشنهاد قالیباف برای حقوق کارمندان؛ ۲ بار افزایش در یک سال

شنبه 25 بهمن 1404 - 12:08
مطالعه 2 دقیقه
محمدباقر قالیباف مجلس
رئیس مجلس می‌گوید افزایش یک‌باره حقوق در سال کافی نیست و برای جبران تورم، باید از جیب پرمصرف‌ها به حقوق کارمندان اضافه شود.
تبلیغات

به گزارش زومان، در بحبوحه افزایش تورم، رئیس مجلس با یک پیشنهاد در صحن علنی مجلس سکوت را شکست: چرا حقوق کارمندان و کارگران فقط یک بار در سال افزایش پیدا کند؟ محمدباقر قالیباف این رویه را به چالش کشید.

او با اشاره به ماده ۱۲۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، تاکید کرد که قانون حکم می‌کند دستمزدها باید متناسب با نرخ تورم افزایش یابند.

اما این افزایش مکرر حقوق از کجا تامین می‌شود؟ قالیباف یک راهکار مشخص را روی میز گذاشت: افزایش مالیات بر ارزش افزوده برای قشرهای پرمصرف. طرح او ساده است؛ نرخ مالیات بر ارزش افزوده برای کسانی که مصرف پایینی دارند (برای مثال تا سقف ۵۰ میلیون تومان) صفر باقی بماند، اما برای مصرف‌های بالاتر از این سقف، به ۱۵ درصد افزایش یابد.

به گفته او، درآمد حاصل از این مالیات تصاعدی می‌تواند مستقیماً به دو بخش تزریق شود:

  • افزایش مجدد حقوق کارمندان و کارگران در طول سال.
  • تقویت طرح کالابرگ الکترونیکی برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر.

قالیباف تاکید کرد که این ایده با موافقت کارشناسان و حتی اعضایی در دولت روبرو شده است.

چرا در دولت و مجلس این تصمیم را با هم نمی‌گیریم که تورم ۶۰ درصدی اتفاق افتاده است و رشد حقوق ۲۰ درصد؟ این ظلم به مردم و کارمند است.
- محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس

الگویی از همسایگان و یک پرسش کلیدی

رئیس مجلس برای دفاع از طرح خود، به تجربه کشورهای همسایه اشاره کرد که با تورم‌های مشابه (حدود ۶۵ درصد) دست به کار شده و حقوق کارمندانشان را دو بار در طول یک سال افزایش داده‌اند.

«کجا نوشته است که ما یک‌بار [حقوق را] اضافه کردیم تا پایان سال بعد دیگر تغییر ندهیم؟»
- محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس

این سوال، باب جدیدی را برای مذاکرات میان دولت، مجلس و نمایندگان کارگری باز می‌کند؛ مذاکراتی که می‌تواند سرنوشت قدرت خرید میلیون‌ها ایرانی را در سال آینده تغییر دهد.

آیا با افزایش چندباره حقوق در طول سال برای جبران تورم موافقید؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید.

نظرات

© 1404 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب زومان تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.