به گزارش زومان، سیدمحمدصادق قنادزاده، معاون خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت ایران، اعلام کرد که اجرای بسته اصلاحات اقتصادی با یکسانسازی نرخ ارز در تالار توافقی، مهمترین عامل در از بین بردن فساد ناشی از تفاوت نرخ ارزها و انگیزه صادرکنندگان برای عدم بازگشت ارز بوده است.
آنطور که تسنیم نوشته، او تأکید کرد که این تصمیم جدید به صادرکنندگان خوشنام که پیشتر بهدلیل روشهای پیچیده تنبیه میشدند، این امکان را میدهد که نرخ ارز را نزدیک به قیمت بازار عرضه کرده و از صادرات منتفع شوند، برخلاف رویه سابق که افراد غیرمتعهد با سوءاستفاده از کارتهای اجارهای یا کماظهاری سود میبردند.
قنادزاده از بازگشت مناسب حجم قابل توجهی از ارز صادراتی (شامل تعهدات گذشته و ارز جدید) به چرخه اقتصاد در دو هفته اخیر خبر داد و اظهار کرد که تأمین ارز واردات کالاهای ضروری نیز در حال انجام است.
این مقام مسئول با استقبال از تغییر نگرش سیاستگذار ارزی، به بازگشت دوباره صرافیها به چرخه نقل و انتقالات بینالمللی اشاره کرد که یکی از مطالبات اصلی بخش خصوصی بود. وی همچنین از افزایش ذخایر راهبردی کالاهای اساسی خبر داد و افزود که بسته حمایتی ۷۰۰ همتی برای جبران شوک ارزی صنایع آسیبدیده در قالب سرمایه در گردش وارد فاز اجرایی شده است.