به گزارش زومان، علیرضا عنایتی، سفیر ایران در عربستان سعودی، در مصاحبهای با روزنامه عکاظ، گفتگو و اقدام مشترک منطقهای را کارآمدترین روش برای حفظ ثبات و پیشگیری از درگیریهای گستردهتر اعلام کرد. وی با اشاره به تماسهای فشرده اخیر بین وزرای خارجه ایران، عربستان سعودی، قطر و عمان، بر تعهد ایران به امنیت منطقه و استقبال از تلاشها برای جلوگیری از گسترش جنگ تأکید کرد.
بنابر گزارش تسنیم، عنایتی هشدار داد که شعلهور شدن هرگونه تنش، حتی درگیریای که یک کشور خاص را هدف قرار دهد، پیامدهای جدی برای کل منطقه خواهد داشت.
سفیر ایران در عربستان در خصوص حوادث اخیر در ایران اعلام کرد که اعتراضات در ابتدا ریشه اقتصادی و معیشتی داشته و دولت آن را ابراز مدنی مشروع تلقی کرده و دستور خویشتنداری صادر کرده بود. با این حال، به گفته او این تظاهرات به دست بازیگران خارجی منحرف شده و به شورش و هرجومرج تبدیل شد که تأسیسات عمومی را هدف قرار داد.
سفیر ایران با تأکید بر اینکه امنیت منطقهای غیرقابل تفکیک است، خواستار یک گفتگوی جامع منطقهای در حوزههای سیاسی، امنیتی و اقتصادی شد که در آن هیچ کشوری حذف نشود. عنایتی تهدید اصلی برای منطقه را نفوذ فزاینده اسرائیل دانست و در پایان بر پایبندی ایران به ایجاد روابط قوی با عربستان سعودی بر اساس حسن همجواری و همکاری متقابل برای دستیابی به ثبات و رفاه منطقهای تأکید کرد.