تهران رکورددار شد؛ مرگبارترین تصادفات کشور در پایتخت

شنبه 6 دی 1404 - 18:16
مطالعه 2 دقیقه
سردار حسن مومنی جانشین پلیس راهور فراجا
آمارها ترسناک شده‌اند؛ در کمتر از یک سال، به اندازه جمعیت یک شهر کوچک در جاده‌های کشور جان باختند. تهران در صدر این لیست سیاه قرار دارد.

تصور کنید یک استادیوم ورزشی مملو از تماشاگر، ناگهان خالی شود. این دقیقا همان اتفاقی است که در هشت ماه گذشته در جاده‌های ایران رخ داده است.

به گزارش زومان، 14 هزار نفر، دیگر هرگز به خانه بازنگشتند؛ عددی که نشان از یک چالش بزرگ در سیستم حمل‌ونقل و فرهنگ رانندگی ماست. بنابر خبری که مهر به نقل از سردار حسن مومنی جانشین پلیس راهور فراجا منتشر کرده، روند نزولی تلفات که در سال‌های گذشته با زحمت به دست آمده بود، اکنون معکوس شده و دوباره شاهد اوج‌گیری مرگ‌ومیرهای جاده‌ای هستیم.

سایه مرگ بر سر موتورسواران

یکی از مهمترین نکات مهم ماجرا این است که حدود یک‌چهارم از تمام قربانیان، راکبان موتورسیکلت هستند. این یعنی از هر چهار نفری که در تصادفات جان می‌دهند، یک نفر سوار بر موتور بوده است.

ضربه به سر و گردن، قاتل اصلی این افراد است؛ دلیلی که با یک کلاه ایمنی ساده قابل پیشگیری بود. داستان زمانی پیچیده‌تر می‌شود که بدانیم ۱۴ میلیون موتورسیکلت در کشور تردد می‌کنند و بیش از ۹۰ درصد آن‌ها عملاً آهن‌قراضه متحرک هستند. این وسایل نقلیه فرسوده، نه ترمز درستی دارند و نه تعادلی، اما همچنان در خیابان‌ها جولان می‌دهند.

تهران؛ کانون حوادث مرگبار

در حالی که تصور می‌شود جاده‌های بیرون شهری خطرناک‌ترین نقاط هستند، آمارهای جدید نشان می‌دهد مشکل اصلی در درون شهرهاست؛ بر اساس آمار پلیس، تصادفات درون‌شهری ۱۰ درصد افزایش یافته و پایتخت‌نشینان بیشترین هزینه را پرداخت کرده‌اند.

شهر تهران به‌تنهایی سهمی ۱۷ درصدی از کل کشته‌های کشور را دارد. بیش از ۶۰ درصد از افزایش کلی تلفات کشور، مستقیماً مربوط به خیابان‌های تهران است.

اسقاط کاغذی موتورسیکلت فرسوده؛ بازی با جان مردم

یکی از ریشه‌های این بحران، چرخه معیوب نوسازی است. سردار مومنی به صراحت از پدیده‌ای عجیب به نام «اسقاط کاغذی» انتقاد کرد. در بسیاری از موارد، به‌جای اینکه یک موتورسیکلت فرسوده واقعاً از رده خارج و ذوب شود، فقط روی کاغذ حذف می‌شود، اما فیزیک آن همچنان در خیابان‌ها تردد می‌کند و جان می‌گیرد.

به گفته پلیس، سالانه نزدیک به ۲۰ هزار نفر در ایران قربانی تصادفات می‌شوند و تا ۴۰۰ هزار نفر مصدوم روی دست سیستم درمانی می‌ماند.

اگر اقداماتی مثل نوسازی واقعی ناوگان، توزیع کلاه ایمنی توسط کارخانه‌ها و نصب حفاظ ایمنی کامیون‌ها جدی گرفته نشود، باید منتظر سیاه‌تر شدن این آمار باشیم.

به نظر شما چرا با وجود خطرات مرگبار، استفاده از کلاه ایمنی بین موتورسواران جدی گرفته نمی‌شود؟ نظرات خود را بنویسید.

نظرات

© 1404 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب زومان تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.