دست رد به سینه خودروسازان؛ خبری از صدور مجوز افزایش قیمت نیست
به گزارش زومان، در حالی که بازار خودرو روزهای داغ و پرنوسانی را سپری میکند و قیمتها در بازار آزاد سر به فلک کشیده، تلاش کارخانهها برای بالا بردن قیمت رسمی محصولاتشان ناکام مانده است.
آنطور که تسنیم در گزارشی آورده است، سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرده که درخواستهای اخیر شرکتهای خودروسازی برای افزایش قیمت رد شده است. دلیل این مخالفت، یک فرمول ریاضی ساده اما سختگیرانه است که فعلاً به نفع مصرفکننده عمل کرده است.
فرمول ۱۰ درصدی؛ سد راه گرانی خودرو
ماجرا از این قرار است که طبق مصوبه «هیئت تعیین و تثبیت قیمتها»، خودروساز نمیتواند هر زمان که اراده کرد برچسب قیمت را عوض کند. احمد شانیان، معاون بازرسی سازمان حمایت، از دو شاخص کلیدی پرده برداشته است: افزایش نرخ ارز و تورم تولیدکننده.
مجوز افزایش قیمت تنها زمانی صادر میشود که مجموع این دو شاخص در بخش صنعت، از مرز ۱۰ درصد عبور کرده باشد.
به زبان سادهتر، تا زمانی که هزینه تولید و قیمت دلار جهش قابلتوجهی (بیش از ده درصد) نداشته باشند، خبری از گرانی کارخانهای نیست.
شانیان تأکید کرده که درخواستهای اخیری که روی میز سازمان حمایت قرار گرفت، چون نتوانستند این شرط ۱۰ درصدی را پر کنند، با «عدم موافقت» مواجه شدند. این یعنی استعلامهای گرفته شده از بانک مرکزی نشان میدهد هزینههای تولید آنقدرها که خودروسازان ادعا میکنند، بالا نرفته است.
به گفته شانیان خودروسازان میتوانند هر روز، هر هفته یا به هر تعدادی که بخواهند، پرونده افزایش قیمت را به سازمان حمایت بفرستند. این کار کاملاً اختیاری است. اما ارسال درخواست یک چیز است و گرفتن تاییدیه چیز دیگر.
شانیان اعلام کرد که اگر خودروسازان در بازههای زمانی کوتاه (مثلاً یک یا دو هفته) مدام درخواست بفرستند، پروندهشان اصلاً بررسی مجدد نمیشود مگر اینکه دادههای اقتصادی تغییر معناداری کرده باشند. اگر در طول سال، شرکتی بیش از دو بار درخواست افزایش قیمت داشته باشد، کار سختتر هم میشود. در این شرایط، سازمان حمایت ذرهبین خود را برمیدارد و صورتهای مالی، مستندات و مدارک شرکت را با دقت وسواسگونهای زیر و رو میکند تا مبادا قیمتی غیرواقعی به بازار تحمیل شود
به نظر شما آیا ثابت ماندن قیمت کارخانه میتواند ترمز بازار آزاد را هم بکشد یا فاصله قیمتها بیشتر میشود؟ دیدگاهتان را بنویسید.