خودروهای فرسوده؛ متهم ردیف اول خفگی تهران

چهارشنبه 26 آذر 1404 - 22:46
مطالعه 2 دقیقه
آلودگی هوای تهران
طبق آمار اعلام شده، نفسی که در تهران می‌کشیم، نیمی از آن دود خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده است.

به گزارش زومان، پازل آلودگی هوای تهران یک قطعه کلیدی و البته زنگ‌زده دارد: ناوگان حمل‌ونقل فرسوده. بر اساس مطالعات تخصصی، نزدیک به ۵۰ درصد از آلاینده‌هایی که هر روز ریه‌های تهرانی‌ها را پر می‌کند، مستقیماً از اگزوز خودروها، موتورسیکلت‌ها و وسایل نقلیه از رده خارج نشأت می‌گیرد.

این آمار تکان‌دهنده را محمدصابر باغخانی‌پور، مدیرکل اداره محیط زیست شهرداری تهران، اعلام کرد. بر اساس گزارشی که ایسنا منتشر کرده است، او در جمع داوطلبان خانه‌های محیط زیست هشدار داد که تا زمانی که این معضل ساختاری حل نشود، هر اقدام دیگری تنها یک مُسکن موقتی خواهد بود.

فرسودگی خودروها، موتورسیکلت‌ها و وسایل نقلیه سهمی نزدیک به ۵۰ درصد در تولید آلودگی هوا دارد و تا زمانی که نوسازی در این حوزه به‌صورت جدی دنبال نشود، اقدامات مقطعی نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.
- محمدصابر باغخانی‌پور، مدیرکل اداره محیط زیست شهرداری تهران

باغخانی‌پور که در کارگاه آموزشی روز جهانی داوطلب صحبت می‌کرد، بر اهمیت «سواد محیط‌زیستی» تأکید کرد. او معتقد است تحلیل درست وضعیت هوا بدون درک مفاهیمی مانند شاخص کیفیت هوا و مطالعات سیاهه انتشار ممکن نیست.

نقش شهروندان فراتر از حضور فیزیکی

مدیرکل اداره محیط زیست شهرداری تهران، نقش داوطلبان و شهروندان آگاه را حیاتی دانست. او توضیح داد که مسئولیت یک داوطلب محیط زیست فقط به حضور در برنامه‌های پاک‌سازی محدود نمی‌شود، بلکه آگاهی‌بخشی درست و جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست، وظیفه‌ای به مراتب مهم‌تر است.

او در پایان تأکید کرد که محیط زیست بیش از هر چیز به «دانایی جمعی» نیاز دارد؛ دانشی که بتواند راه را برای تصمیمات بزرگ و ساختاری، از جمله نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور، هموار کند.

به نظر شما، راهکار اصلی برای نوسازی ناوگان فرسوده و مقابله با آلودگی هوا چیست؟

نظرات

© 1404 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب زومان تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.