وقتی تورم حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد است اما سود سپرده بانکی ۲۰ تا ۲۳ درصد، یعنی ارزش پول شما در بانک از سرعت رشد قیمتها عقب میماند. به زبان ساده، کسی که پولش را در بانک نگه میدارد بخشی از قدرت خریدش را از دست میدهد.
شاید مهمترین سوال این باشد: هزینه نرخ سود پایین را چه کسی میدهد؟ معمولاً سپردهگذار، حقوقبگیر و کارگری که درآمدش از تورم عقب مانده است. به همین دلیل، اصلاح نرخ سود فقط یک بحث بانکی نیست؛ بحثی است درباره اینکه در اقتصاد ایران چه کسی پاداش میگیرد و چه کسی هزینه میدهد.
اما بالا بردن نرخ سود هم به همین راحتی نیست و نگرانیهایی در این خصوص وجود دارد. احسان راکعی، پژوهشگر پولی و بانکی مهمان زومکست است تا در این باره بحث کنیم. سوالاتی که در این مصاحبه مطرح شده است:
- الان نرخ سود در چه وضعیتی نسبت به تورم قرار دارد؟
- اگر پول را بتوان با نرخ فعلی قرض گرفت، چه نوع «بازی اقتصادی» در کشور شکل میگیرد؟
- برنده و بازنده نرخ سود فعلی چه کسانی هستند؟
- وقت افزایش نرخ سود هست؟
- اگر فردا نرخ سود وام مسکن یا وام تولید دو برابر شود، آیا زندگی مردم بهتر میشود یا ممکن است تورم بیشتر شود؟ وقتی نرخ بهره از تورم عقب میماند، برای یک خانوار عادی چه اتفاقی میافتد؟
- دو نگرانی درباره افزایش نرخ سود وجود دارد: ناترازی بانکها و بورس. کدام وارد است؟