عربستان صادرات نفت از خلیج فارس را از سر می‌گیرد

پنج‌شنبه 4 تیر 1405 - 17:00
مطالعه 3 دقیقه
بندر ینبع عربستان
نفتکش‌های شرکت کشتیرانی عربستان به بندر راس تنوره نزدیک شده‌اند؛ نشانه‌ای از بازگشت تدریجی بارگیری نفت خام ریاض پس از جنگ ایران.
تبلیغات

به گزارش زومان به نقل از بلومبرگ، عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان در آستانه ازسرگیری بارگیری نفت خام در پایانه عظیم راس تنوره در خلیج فارس قرار دارد؛ اتفاقی که می‌تواند یکی از مهم‌ترین نشانه‌های بازگشت جریان عادی عرضه نفت خاورمیانه پس از پایان جنگ ایران باشد.

داده‌های ردیابی کشتی‌ها که توسط بلومبرگ جمع‌آوری شده نشان می‌دهد دو نفتکش غول‌پیکر متعلق به شرکت کشتیرانی سعودی بحری (Bahri) در حال حرکت به سمت منطقه بارگیری فراساحلی جویعمه هستند؛ محلی که نفتکش‌ها بارگیری می‌شوند.

یک نفتکش دیگر نیز در نزدیکی این منطقه لنگر انداخته و این در حالیست که از اوایل ماه مارس تاکنون هیچ بارگیری نفت خامی در این پایانه مشاهده نشده بود.

هرمز باز شد؛ نفت بیشتری راهی بازار جهانی شد

بازگشایی تنگه هرمز تاکنون باعث ورود حجم قابل توجهی نفت به بازار جهانی شده است. بخشی از این نفت مربوط به محموله‌هایی است که در طول جنگ در داخل خلیج فارس گرفتار شده بودند و اکنون امکان خروج پیدا کرده‌اند.

در طول جنگ، برخی تولیدکنندگان حوزه خلیج فارس همچنان نفتکش‌های خود را از تنگه هرمز عبور می‌دادند، اما برای کاهش ریسک سامانه‌های موقعیت‌یاب ماهواره‌ای کشتی‌ها را خاموش می‌کردند.

با این حال، پایانه اصلی صادرات نفت عربستان در خلیج فارس تقریباً بدون فعالیت مانده بود. به همین دلیل ازسرگیری بارگیری در راس تنوره می‌تواند گام مهمی در افزایش جریان صادرات نفت منطقه تلقی شود.

راس تنوره چقدر اهمیت دارد؟

بندر راس تنوره از سه بخش اصلی تشکیل شده است:

  • پایانه بارگیری نفت خام جویعمه
  • پایانه صادرات گاز مایع (LPG)
  • پایانه نفتی راس تنوره

در مجموع، دو پایانه نفت خام این مجموعه توانایی پذیرش و بارگیری هم‌زمان ۱۲ نفتکش را دارند؛ ظرفیتی که آن را به یکی از مهم‌ترین مراکز صادرات انرژی جهان تبدیل کرده است.

حرکت نخستین نفتکش‌ها پس از آغاز جنگ

سه نفتکش «زینة» (Zaynah)، «عماد» (Amad) و «قصبه» (Qasba) که اکنون در نزدیکی راس تنوره دیده شده‌اند، نخستین کشتی‌های شرکت کشتیرانی سعودی بحری هستند که از زمان آغاز جنگ وارد خلیج فارس شده‌اند.

داده‌های ردیابی نشان می‌دهد این سه نفتکش روز سه‌شنبه در نزدیکی تنگه هرمز و خارج از آن لنگر انداخته بودند. سپس هنگام عبور از تنگه هرمز، سامانه‌های ارسال موقعیت خود را خاموش کردند و روز پنجشنبه دوباره در نزدیکی پایانه سعودی روی نقشه‌های ردیابی ظاهر شدند.

نفتکش‌های بیشتری در راه هستند

شرکت بحری دست‌کم سه نفتکش فوق‌غول‌پیکر دیگر نیز در خلیج عمان و خارج از تنگه هرمز دارد و این موضوع نشان می‌دهد احتمال انجام بارگیری‌های بیشتر در روزهای آینده بالاست.

عربستان در دوران جنگ چگونه صادرات خود را حفظ کرد؟

اگرچه جنگ ایران باعث کاهش شدید حجم نفت عبوری از تنگه هرمز شد، اما عربستان توانست بخشی از صادرات خود را به پایانه‌های جایگزین در دریای سرخ منتقل کند.

این مسیر جایگزین به ریاض انعطاف بیشتری داد تا درباره زمان ازسرگیری فعالیت پایانه‌های خود در خلیج فارس تصمیم‌گیری کند و فشار کمتری را نسبت به سایر صادرکنندگان منطقه متحمل شود.

وزارت انرژی عربستان تاکنون به درخواست بلومبرگ برای اظهار نظر درباره این تحولات پاسخی نداده است.

بلومبرگ اعلام کرده تحلیل‌هایش بر پایه داده‌های موقعیت‌یاب خودکار کشتی‌ها و تصاویر ماهواره‌ای از فعالیت بنادر خلیج فارس انجام شده است.

نظرات

© 1404 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب زومان تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.