بلومبرگ: تخفیف نفت ایران به چین افزایش یافت
به گزارش زومان، بلومبرگ نوشت: همزمان با ازسرگیری صادرات گسترده نفت ایران پس از توافق موقت با آمریکا، تخفیف محمولههای نفت خام ایران به چین افزایش یافته است.
براساس ادعای منابع آگاه، محمولههای نفت سبک ایران برای تحویل در ماه ژوئیه اکنون با تخفیف ۲.۵ تا ۵ دلار نسبت به شاخص برنت به خریداران پیشنهاد میشود. این در حالی است که پیش از توافق، میزان تخفیفها حدود ۱ دلار در هر بشکه بود.
دادههای کشتیرانی بلومبرگ نشان میدهد دستکم ۱۱ نفتکش حامل مجموعاً حدود ۲۰ میلیون بشکه نفت در روزهای اخیر از بندر چابهار خارج شدهاند.
همچنین پس از توقفی حدود ششهفتهای به دلیل محاصره دریایی آمریکا که براساس توافق موقت لغو شده، بارگیری در جزیره خارگ از سر گرفته شده است.
این افزایش عرضه در مقایسه با چند هفته قبل قابل توجه است؛ زمانی که محدودیتهای دریایی مانع از رسیدن نفت ایران به بازار شده و فشار مالی بر تهران وارد کرده بود.
با این حال، سمت تقاضا در چین همچنان ضعیف گزارش میشود؛ بهویژه پالایشگاههای مستقل این کشور که با عنوان «تیپاتها» شناخته میشوند، به دلیل زیانهای فزاینده و محدودیتهای تولید، خرید محتاطانهتری دارند.
در کنار این موضوع، تحریم آمریکا علیه یکی از زیرمجموعههای پتروشیمی شرکت هنگلی به اتهام خرید نفت ایران -که این شرکت آن را رد کرده- نیز باعث افزایش احتیاط برخی خریداران شده است.
چین بهطور معمول حدود ۹۰ درصد صادرات نفت ایران را جذب میکند؛ تجارتی که به دلیل روشهای پیچیده مالی، لجستیکی و تغییر هویت محمولهها، عملاً بسیار پایدار باقی مانده است. با این حال، روی کاغذ چین از سال ۲۰۲۲ هیچ واردات رسمی نفت ایران ثبت نکرده، زیرا این محمولهها اغلب تحت عنوان کشورهایی مانند مالزی بازبرچسبگذاری میشوند.
در همین حال، طبق دادههای شرکت کپلر، حدود ۱۲۱ میلیون بشکه نفت ایران همچنان روی نفتکشها در خلیج فارس و سایر نقاط سرگردان است؛ رقمی که نسبت به هفته قبل از توافق صلح موقت حدود ۵ درصد افزایش یافته است.
حدود یکچهارم این حجم نیز در نزدیکی چین یا در تنگه سنگاپور در حالت انتظار قرار دارد.