تیکتاک ساعت تحریم؛ جولان نفتکشهای روسی در آبهای هند
به گزارش زومان، در پهنه اقیانوس هند، یک درام اقتصادی پرالتهاب در حال وقوع است. قهرمانان این داستان، نفتکشهای غولپیکری هستند که با پرچم روسیه، میلیونها بشکه نفت خام را به سوی سواحل هند حمل میکنند. اما یک دشمن نامرئی در تعقیب آنهاست: زمان؛ ساعتی که با ضرباهنگ تحریمهای آمریکا کوک شده و قرار است روز جمعه، ۲۱ نوامبر، به صدا درآید.
داستان از این قرار است که دستکم ۷.۷ میلیون بشکه از نفت خام مشهور روسیه، اورال (Urals)، که از سوی دو غول نفتی تحریمشده یعنی روسنفت (Rosneft) و لوکاویل (Lukoil) بارگیری شده، در مسیر هند قرار دارد. مشکل اینجاست که تاریخ تخمینی رسیدن این کشتیها، پس از ضربالاجل آمریکاست.
این محمولهها که مقصدشان عمدتاً پالایشگاه عظیم «جامنگر» متعلق به ریلاینس (Reliance Industries) و بندر «وادینار» متعلق به نایارا انرژی (Nayara Energy) (شرکتی با پیوندهای نزدیک به روسنفت) است، سوالی بزرگ را در ذهن معاملهگران نفت ایجاد کردهاند: آیا این کشتیها اجازه تخلیه بار خود را پیدا خواهند کرد؟
آنطور که بلومبرگ گزارش داده است، این ماجرا تنها یک چالش لجستیکی نیست، بلکه یک بازی پیچیده ژئوپلیتیک است. واشنگتن، دهلینو را برای کاهش خرید نفت از مسکو تحت فشار قرار داده و معتقد است این پول، مستقیم به ماشین جنگی روسیه در اوکراین تزریق میشود.
در پاسخ به این فشارها، پنج پالایشگاه از هفت پالایشگاه بزرگ هند، از جمله ریلاینس، اعلام کردهاند که پس از ۲۱ نوامبر دیگر نفت روسیه را تحویل نخواهند گرفت. با این حال، شرکت نفت هند (Indian Oil Corp) به خرید گریدهای غیرتحریمی ادامه میدهد و نایارا انرژی که تقریباً بهطور کامل به نفت روسیه وابسته است، همچنان واردات را دنبال خواهد کرد.
حالا همه چشمها به سرنوشت این نفتکشها دوخته شده است. کشتیهایی مانند داو (Dove) و جَسمین جوی (Jasmin Joy) که شاید با خوششانسی درست در لبه تیغ زمان به مقصد برسند، اما سرنوشت کشتیهایی مثل کاپیتان آ. استلاتوس (Captain A. Stellatos) (ورود تخمینی ۲۴ نوامبر) یا شوشا (Shusha) (ورود تخمینی ۶ دسامبر) در هالهای از ابهام است.
اگر این کشتیها نتوانند تا پیش از جمعه بار خود را تخلیه کنند، سناریوهای مختلفی پیش روی آنهاست: سرگردانی در سواحل هند، انتقال محموله به نفتکشهای دیگر در دل دریا (Ship-to-Ship Transfer)، یا تغییر مسیر به سمت مقاصدی جدید مانند مالزی یا حتی چین.
هنوز مشخص نیست که آیا هند برای این محمولهها از آمریکا درخواست معافیت کرده است یا نه؛ معافیتی که پیشتر به کشورهایی مانند مجارستان اعطا شده بود. با اجرایی شدن کامل تحریمها، چهار تولیدکننده بزرگ نفت روسیه که حدود ۸۰ درصد صادرات این کشور به هند را تشکیل میدهند، در لیست سیاه قرار میگیرند و هرگونه معامله با آنها میتواند خریداران را در معرض تحریمهای ثانویه قرار دهد. این نفتکشهای سرگردان، نمادی از دنیای پیچیده انرژی هستند؛ جایی که هر بشکه نفت، داستانی از سیاست، اقتصاد و ریسکهای بزرگ را با خود حمل میکند.
سرنوشت این محمولههای نفتی چه خواهد شد؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.