خروج یک تهران بنزین! صف 15 کیلومتری قاچاق

سه‌شنبه 27 آبان 1404 - 19:00
مطالعه 2 دقیقه
قاچاق سوخت تانکر
روایت‌ها از قاچاق سوخت، عجیب و عجیب‌تر می‌شود، اعداد و ارقامی نیاز به یک لجستیک عظیم برای جابجایی دارد.

امروز یک همایش برگزار شد تا از منظر دولت، وضعیت اسفبار بنزین و سوخت را به تصویر بکشد؛ همایش ملی پیشگیری و مقابله با قاچاق فرآورده‌های نفتی. صحبت‌های مطرح شده در این همایش، خبرگزاری‌ها را پر کرد از اخبار مربوط به قاچاق سوخت. اعداد و تیترهایی که خیره‌کننده بودند؛ «ضربه 8 میلیارد دلاری قاچاق به کشور»، «هدررفت هزار میلیارد تومانی در اثر قاچاق سوخت»، «قاچاق روزانه بین 20 تا 30 میلیون لیتر سوخت» و ...

قاچاق سوخت اعداد عجیب و غریبی دارد. از ضربه و ضرر و دلارهای هدررفته، همه نوشتند و گفتند، اما ببینیم این رقم قاچاق سوخت از نظر لجستیکی یعنی چه؟

دو روایت از اعداد قاچاق سوخت داریم:

روزانه بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون لیتر سوخت قاچاق می‌شود که بیش از ۹۰ درصد قاچاق در مرحله مصرف رخ می‌دهد و بخش عمده این قاچاق مربوط به گازوئیل است.
- پویا معارفی، مدیر طرح میترینگ و پایش لحظه‌ای شرکت ملی پالایش و پخش
روزانه بیش از ۲۱ میلیون لیتر سوخت از کشور قاچاق می‌شود و که ارزش این میزان قاچاق حدود هزار میلیارد تومان است
- سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا

همان عدد رئیس پلیس را اگر ملاک قرار دهیم، 21 میلیون لیتر سوخت چه معنایی خواهد داشت؟

میانگین مصرف روزانه بنزین ایرانی‌ها در تابستان امسال 134.3 میلیون لیتر در روز بوده است(منبع). وزارت نفت اعلام کرد که 15 درصد از این مقدار مصرف، به استان تهران اختصاص دارد؛ یعنی 20.1 میلیون لیتر در روز. به یک معنا، روزانه به اندازه مصرف کل استان تهران به صورت غیررسمی بنزین صادر می‌کنیم و کشورهای همسایه می‌توانند نیاز مصرف یک کلانشهر خود را قاچاقی از ایران تامین کنند. به عبارتی، یارانه انرژی ایران به همسایگان هم خیری رسانده است!

می‌شود از زاویه دیگری هم به موضوع نگاه کرد. ظرفیت هر تانکر سوخت را به طور میانگین 20 هزار لیتر در نظر بگیریم(حداکثر ظرفیت استاندارد صنعتی)، به بیش از 1000 تانکر سوخت در روز نیاز است. طول تقریبی هر تانکر را هم 14 متر بگیریم و با فاصله بین تریلی‌ها، حدودا 15 کیلومتر صف تشکیل خواهد شد؛ 15 کیلومتر یعنی از بزرگراه آزادگان در جنوب غربی تهران تا تهرانپارس در شمال شرقی.

اگر فرض کنیم که نیسان‌ها این سوخت را قاچاق می‌کنند، وضعیت خیلی بدتر می‌شود؛ با تانکر 2 هزار لیتری به 10 هزار و 500 راننده نیسان برای حمل نیاز داریم؛ این تعداد نیسان 60 کیلومتر از جاده را قرق می‌کنند؛ از میدان آزادی تا بعد از کرج!

شما چطور فکر می‌کنید؟ این صف کیلومتری در مرزهای کشور تشکیل می‌شود یا قاچاق سازمان‌یافته‌تر انجام می‌شود؟

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات