ضربه قاچاق ۲.۵ میلیارد دلاری سوخت به دولت؛ نرخ سوم بنزین در انتظار چراغ سبز؟

سه‌شنبه 27 آبان 1404 - 12:22
مطالعه 2 دقیقه
فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت
دولت با کیف پول ارزی خالی، سناریوی بنزین سه نرخی را بی‌صدا پیش می‌برد و به گفته فاطمه مهاجرانی، سهمیه‌ها ثابت می‌مانند، اما نرخ سوم در راه است.

به گزارش زومان، فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت، امروز در نشست خبری هفتگی خود، پرده از یک دوگانه‌ سخت برداشت. از یک سو، به مردم اطمینان داد که سهمیه‌های بنزین ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومانی دست‌نخورده باقی می‌ماند. از سوی دیگر، اعتراف کرد که دولت ناچار است سالانه ۶ میلیارد دلار برای واردات بنزین هزینه کند و قیمت تمام‌شده‌ هر لیتر بنزین برای دولت، حدود ۷۰ هزار تومان است.

او در حالی که تاکید می‌کرد «هنوز تصمیمی برای نرخ سوم گرفته نشده»، با اعداد و ارقامش داستان دیگری می‌گفت؛ داستان یک تنگنای بزرگ که دولت را به سمت یک تصمیم سخت و قریب‌الوقوع هل می‌دهد. مهاجرانی به صراحت گفت: «طبیعی است وقتی بنزین در کشور قاچاق می‌شود، باید دولت تصمیم بگیرد تا با مشکل مواجه نشویم. درباره قاچاق برنامه داریم که جلوگیری شود.»

اما چرا زنگ خطر اینقدر بلند به صدا درآمده است؟ پاسخ را نباید در تعارفات دیپلماتیک، که در یک جمله‌ صریح از راهروی مجلس باید جست‌وجو کرد. فرهاد شهرکی، نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس، اصل ماجرا را اینگونه خلاصه می‌کند: «کیف پول ارزی دولت برای واردات بنزین خالی شده است.» او تایید کرده بود که دولت دیگر بودجه‌ای برای واردات پرهزینه ندارد و قصد دارد با تغییر قیمت کارت آزاد جایگاه‌ها، مصرف را آنقدر کاهش دهد که دیگر نیازی به واردات نباشد.

نمایشنامه‌ سه‌پرده‌ای برای یک جراحی بزرگ

بر اساس شنیده‌ها، به نظر می‌رسد دولت برای این جراحی اقتصادی، یک نمایشنامه‌ سه‌پرده‌ای آماده کرده است. طرحی که پیش از این به شکل تلویحی تایید شده بود، قرار است مصرف‌کنندگان پرمصرف، خودروهای لوکس و دولتی را هدف بگیرد. این استراتژی، بازی سیاسی مجلس را نیز تا حد زیادی خنثی می‌کند. نمایندگانی که تا دیروز سرسختانه مخالف هرگونه گرانی بودند، حالا به سختی می‌توانند با طرحی که ظاهراً «عدالت‌محور» است مخالفت کنند. محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه، پیشتر با اشاره به برنامه دولت برای مدیریت کارت‌های جایگاه سوخت، این سناریو را تایید کرده بود.

قاچاق ۲.۵ میلیارد دلاری فرآورده‌های نفتی

اما ابعاد واقعی فاجعه‌ای که مهاجرانی به آن اشاره کرد، یعنی «قاچاق»، را باید از زبان رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا شنید. سردار حسین رحیمی با ارائه آماری تکان‌دهنده، نشان می‌دهد که چرا دولت تا این حد برای تغییر ریل مصرف، مصمم است.

او با بیان اینکه فرآورده‌های نفتی با حدود ۲.۵ میلیارد دلار، در صدر قاچاق خروجی کشور قرار دارند، گفت: «قاچاق بیش از ۲۱ میلیون لیتر سوخت در شبانه‌روز انجام می‌شود و جایگاه‌های سوخت، مبدا اصلی قاچاق هستند. به اعتقاد من میزان واقعی قاچاق سوخت بسیار بیشتر از این برآوردهاست.»

آمارها به همین‌جا ختم نمی‌شود. به گفته سردار رحیمی، در هفت‌ماهه نخست امسال بیش از ۲۱ هزار پرونده قاچاق سوخت تشکیل شده که ۳۶ درصد کل پرونده‌های قاچاق کشور است. در این مدت ۲۰ هزار نفر دستگیر و ۱۶ هزار دستگاه خودرو توقیف شده‌اند. ارزش کشفیات پلیس در این حوزه به ۳۳ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ عددی که به تنهایی ۴۱ درصد ارزش کل کشفیات قاچاق کشور را تشکیل می‌دهد.

با تمام این شواهد، وقتی کیف پول ارزی خالی است و سرمایه‌ ملی با تانکرهای قاچاق از مرزها خارج می‌شود، به نظر می‌رسد قطار اصلاح قیمت‌ها، مدت‌هاست که از ایستگاه راه افتاده و تنها منتظر اعلام رسمی زمان رسیدن به مقصد است.

شما درباره طرح جدید بنزینی دولت چه فکر می‌کنید؟ آیا با اجرای آن موافقید؟

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات