انباشت نفت ونزوئلا؛ کاراکاس دست به ذخیره سازی شناور زد
به گزارش زومان، دریای کارائیب این روزها دیگر مسیر امنی برای طلای سیاه ونزوئلا نیست. خبرهای رسیده حکایت از یک تنش تمامعیار دریایی دارد که شریانهای حیاتی اقتصاد کاراکاس را نشانه رفته است.
گارد ساحلی ایالات متحده حلقه محاصره را تنگتر کرده و در تازهترین اقدام، دو نفتکش غولپیکر به نامهای اسکیپر (Skipper) و سنتوریز (Centuries) را که لبالب از نفت خام بارگیری شده بودند، در آبهای منطقه متوقف کرده است. این اقدام عملاً پیامی روشن به «ناوگان سایه» ونزوئلا بود؛ کشتیهایی که تلاش میکنند تحریمها را دور بزنند، حالا خودشان در دام افتادهاند.
براساس آنچه رویترز گزارش داده است، شرکت نفت دولتی ونزوئلا (PDVSA) که با بحران انباشت نفت روبرو شده شروع به پر کردن تانکرها با نفت خام و سوختهایی کرده و دنبال به «ذخیرهسازی شناور» است.
این انباشت، در حالی رخ داده که شرکت نفت ونزوئلا حدود ۱.۱ میلیون بشکه نفت خام در روز تولید میکند؛ حجمی که به سرعت مخازن روی خشکی شرکت را پر میکند، بهویژه در پایانه خوزه که نفت سنگین اضافی از منطقه اصلی تولید کشور، -کمربند اورینوکو،- را دریافت میکند.
طبق اسناد، شرکت نفت در آخر هفته گذشته بخشی از این موجودیها را به تانکرها منتقل کرده است؛ استراتژی که در سالهای گذشته نیز برای جلوگیری از کاهش تولید استفاده شده است.
استثنایی به نام شورون
در این میان، شریک اصلی شرکت نفت ونزوئلا، شورون (Chevron)، صادرات نفت خامی که بهطور مشترک تولید میکنند را متوقف نکرده است و بیشتر موجودیها در منطقه غرب ونزوئلا نزدیک به سطح طبیعی هستند. با این حال، شورون فقط مسئول حدود یکچهارم نفت خام تولیدی در ایستگاههای ترکیب و پالایش در کمربند اورینوکو است (حدود ۱۳۰ هزار بشکه در روز).
سهچهارم دیگر معمولاً به چین صادر میشود که حدود ۸۰٪ صادرات نفت ونزوئلا در سال جاری را تشکیل میدهد.
نیکلاس مادورو، رئیسجمهور ونزوئلا، با قاطعیت اعلام کرده که قرارداد با شورون تحت هر شرایطی اجرا خواهد شد؛ موضوعی که نشان میدهد حتی در اوج تنشهای سیاسی، رگههایی از دیپلماسی انرژی همچنان فعال است.
«چه باران، چه رعد و برق، و بدون توجه به هرگونه اختلاف، قرارداد با Chevron اجرایی خواهد شد. ما افراد جدی و شرافتمندی هستیم.»- نیکلاس مادورو، رئیسجمهور ونزوئلا
شرکت ملی نفت ونزوئلا مشتریان را تشویق میکرد تا محمولههای نفتی به چین را از پایانه خوزه دریافت کنند، اما قانع کردن آنها به دلیل هدف قرار گرفتن تانکرهای بیشتر توسط آمریکا دشوارتر شده است. ساخت ذخیرهسازی شناور ضروری شده است تا شرکت بتواند بر سر تخفیف قیمت و تغییر قراردادها با برخی مشتریان مذاکره کند، در حالی که برخی دیگر خواستار بازگرداندن محمولهها به پایانهها شدهاند.
هفته گذشته، مقامات ارشد شرکت ملی نفت ونزوئلا درباره اعلام فورس ماژور برای برخی صادرات نفت بحث کردند اما تصمیم به اعلام آن نگرفتند تا بتوانند به صورت فردی با مشتریان مذاکره کنند. طبق قرارداد، فورس ماژور فروشنده را از تعهدات تحویل به دلیل عوامل خارج از کنترل معاف میکند.
از سوی دیگر، تانکر پانامایی Kelly که هفته گذشته از ونزوئلا حرکت کرده بود، پس از توقیف تانکرهای دیگر توسط آمریکا، به آبهای ونزوئلا بازگشت و اکنون در نزدیکی پایانه آمواي با بار کامل قرار دارد.
بیش از دوازده تانکر پر در آبهای ونزوئلا منتظر دستور صاحبان خود هستند.
به نظر شما آیا استراتژی ذخیرهسازی روی آب میتواند ونزوئلا را از فشار این محاصره نجات دهد یا این تنها یک مسکن موقت است؟ نظرات خود را بنویسید.