جنگ سرد جدید در صنعت خودرو؛ تسلا و جنرال موتورز به چین پشت میکنند
به گزارش زومان، پیام کوتاه و قاطع است: «قطعات ساخت چین را از خط تولید ما حذف کنید.» این یک درخواست ساده نیست؛ این اعلام آغاز یک دوران جدید در صنعت خودروسازی آمریکاست. دورانی که در آن، برچسب «ساخت آمریکا» قرار است معنایی عمیقتر و البته گرانتر پیدا کند.
این زمزمهها زمانی به خبری رسمی تبدیل شد که وال استریت ژورنال گزارش داد تسلا به تأمینکنندگان خود دستور داده است تا قطعات ساخت چین را از خودروهایی که در ایالات متحده تولید میشوند، حذف کنند.
این حرکت در بحبوحه تشدید تنشهای تعرفهای میان واشنگتن و پکن صورت میگیرد و هدف آن، ساخت تسلاهایی «آمریکاییتر» از همیشه است.
این تصمیم یک شبه گرفته نشده؛ تسلا از زمان همهگیری کرونا که شکنندگی زنجیرههای تأمین جهانی را آشکار کرد، بیسر و صدا در حال کاهش وابستگی خود به تأمینکنندگان چینی بوده است. حالا اما این روند شتاب گرفته و قرار است ظرف دو سال آینده، این گذار تکمیل شود. این یک حرکت تدافعی در برابر جنگ تجاری و تعرفههای غیرقابلپیشبینی است؛ یک استراتژی برای ساختن قلعهای امن در آمریکای شمالی.
یک تغییر پارادایم در کل صنعت
اما تسلا در این مسیر تنها نیست. این یک زلزله صنعتی است که پسلرزههایش تمام خودروسازان بزرگ را به حرکت واداشته است. جنرال موتورز (GM) نیز به هزاران تأمینکننده خود دستور مشابهی داده و استلانتیس (Stellantis) هم در حال اجرای استراتژیهایی برای دور زدن تعرفههاست. گویی دوران طلایی جهانیسازی بیقید و شرط، با قطعات ارزان چینی که نبض تولید را در دست داشتند، به سر آمده است.
این تغییر مسیر، پیامدهای مهمی دارد. از یک سو، این به معنای افزایش تابآوری و امنیت زنجیره تأمین برای خودروسازان آمریکایی است؛ چرا که دیگر نگرانی از تعطیلی یک بندر در چین یا وضع یک تعرفه ناگهانی، کل خط تولید را فلج نخواهد کرد. اما از سوی دیگر، یک سوال بزرگ برای مصرفکننده باقی میماند: آیا این استقلال، بهای سنگینتری خواهد داشت؟
هنوز مشخص نیست که آیا حذف قطعات ارزانتر چینی، منجر به افزایش قیمت نهایی خودروهایی مانند مدل ۳ و مدل Y خواهد شد یا نه؟
آنچه مسلم است،شرکتها در حال ساختن دیوارهایی برای محافظت از خود در برابر طوفانهای ژئوپلیتیکی هستند و در این میان، نقشه اقتصاد جهانی برای همیشه در حال تغییر است.