گرد و خاک آیفون 17؛ شکست خانگی هواوی از اپل
به گزارش زومان، بازار گوشیهای هوشمند چین، غولی خفته بود که ماهها در رکودی عمیق فرو رفته بود و حتی بستههای حمایتی دولتی هم نتوانسته بودند آن را از خواب بیدار کند. اما ناگهان در ماه اکتبر، یک زلزله تجاری همه چیز را تغییر داد و اپل و سرباز تازهنفسش، آیفون ۱۷، با ورودش به این بازار، نه تنها اردوی خود را به پیروزی رساند، بلکه کل میدان نبرد را به حرکت واداشت.
بر اساس گزارش جدید موسسه تحقیقاتی (کانترپوینت ریسرچ) Counterpoint Research، فروش ماهانه گوشیهای اپل در چین به لطف سری آیفون ۱۷، یک جهش خیرهکننده ۳۷ درصدی را تجربه کرد. این آمار به قدری شگفتانگیز بود که حالا از هر چهار گوشی هوشمند فروخته شده در این کشور، یکی آیفون است؛ رکوردی که از سال ۲۰۲۲ بیسابقه بود.
براساس گزارش بلومبرگ، این اعداد و ارقام، پیشبینی خوشبینانه تیم کوک، مدیرعامل اپل، را تأیید میکند که وعده بازگشت به رشد در بازار کلیدی چین را داده بود.
هر کدام از اعضای خانواده جدید اپل، از آیفون ۱۷ پایه با قیمت حدودی ۸۵۰ دلار گرفته تا مدل گرانقیمت پرو مکس، در مقایسه با نسل قبلی خود یعنی آیفون ۱۶، رشد فروش دو رقمی را به ثبت رساندند. این موفقیت به حدی چشمگیر بود که کل بازار گوشیهای هوشمند چین را که مدتها بیحرکت بود، با خود بالا کشید و رشدی ۸ درصدی را برای آن رقم زد.
به گفته ایوان لام، تحلیلگر کانترپوینت، مدلهای جدید بیش از ۸۰ درصد از کل فروش اپل را تشکیل میدهند و این یعنی مصرفکنندگان چینی با آغوش باز به استقبال نوآوریهای اپل رفتهاند.
هواوی عقب افتاد
البته در این میدان پرهیاهو، اپل تنها بازیگر نیست. شرکت اوپو (Oppo) نیز با افزایش ۱۹ درصدی فروش، روزهای خوبی را سپری میکند. اما در سوی دیگر، هواوی، سرسختترین رقیب اپل، با کاهشی ۱۹ درصدی مواجه شد که البته بخشی از آن به دلیل عدم عرضه مدل جدید در ماه اکتبر بود.
اما این آرامش قبل از طوفان است. هواوی قرار است در ۲۵ نوامبر از پرچمدار جدید خود، سری میت ۸۰، رونمایی کند و همه منتظرند تا ببینند آیا این رقیب قدرتمند میتواند سلطنت تازه آیفون را به چالش بکشد یا نه.
ایوان لام ضمن تأیید این ریسک، معتقد است که اپل فعلاً از یک شتاب حرکت قدرتمند برخوردار است. او در این باره میگوید: «همیشه مقداری ریسک وجود دارد، به خصوص با توجه به عرضه سری بسیار مورد انتظار هواوی میت ۸۰. اما حرکت رو به جلوی زیادی پشت سر اپل وجود دارد و در حال حاضر کاهش چندانی که نشان دهنده افت شدید باشد، مشاهده نمیشود.»
رقابت بر سر تصاحب بازار چین
به نظر میرسد نبرد برای تصاحب تاج و تخت بازار چین تازه شروع شده است. اپل با آیفون ۱۷ یک ضربه کاری به رقبا وارد کرده، اما هواوی هنوز تسلیم نشده و آماده ضدحمله است. باید منتظر ماند و دید که در ماههای آینده، کدام برند میتواند قلب و جیب مصرفکنندگان چینی را برای مدتی طولانیتر به دست آورد.
به نظر شما رقابت اپل و هواوی در چین به کجا خواهد رسید؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.