بزرگ‌ترین شکست‌های تکنولوژی در ۲۰۲۵؛ ایلان ماسک و زاکربرگ ناامیدمان کردند

یک‌شنبه 7 دی 1404 - 13:52
مطالعه 3 دقیقه
هوش مصنوعی
سال ۲۰۲۵ پر بود از وعده‌های توخالی و شکست‌های خنده‌دار؛ از ربات‌های دست‌وپا چلفتی تا یخچال‌های تبلیغاتی. بیایید نگاهی به این سیرک فناوری بیندازیم.

به گزارش زومان، وقتی به سال ۲۰۲۵ فکر می‌کردیم، همه انتظار ماشین‌های پرنده و شهرهای هوشمند بدون نقص را داشتیم. اما آنچه در عمل دیدیم، بیشتر شبیه یک فیلم کمدی با بودجه‌ تریلیون دلاری بود. امسال دنیای فناوری و کسب‌وکار به ما یادآوری کرد که نوآوری همیشه هم با موفقیت همراه نیست و گاهی اوقات، بزرگ‌ترین نام‌های سیلیکون‌ولی هم می‌توانند تصمیماتی بگیرند که ما را انگشت‌به‌دهان بگذارد.

طبق گزارشی که اخیراً منتشر شده و نگاهی انتقادی به عملکرد غول‌های فناوری داشته، امسال پر از لحظاتی بود که مرز بین نبوغ و حماقت باریک‌تر از همیشه شد. براساس گزارش مجله Inc، این اتفاقات نه تنها اسباب خنده شدند، بلکه درس‌های مدیریتی مهمی را برای آینده بر جای گذاشتند. بیایید با هم دفتر خاطرات عجیب‌وغریب امسال را ورق بزنیم.

روبات‌های انسان‌نما، از پا در آمدند

مسابقه ساخت روبات‌های انسان‌نما با قابلیت بالا ادامه دارد. تسلا روبات‌های «Optimus» را برای خدمات‌دهی در رستوران‌ها ساخته و یک روبات چینی توانست ۶۶ مایل را در سه روز طی کند.

با این حال، روبات‌ها هنوز با انسان‌ها فاصله دارند. در یک ویدیو وایرال، اولین روبات انسان‌نمای روسیه تنها چند قدم روی صحنه رفت و سپس واژگون شد و به پشت صحنه کشیده شد. در نیمه‌ماراتنی در پکن، از ۲۱ روبات شرکت‌کننده، تنها شش روبات موفق به پایان مسابقه شدند و بسیاری به دلیل گرمای بیش از حد یا سقوط، نتوانستند مسیر را تمام کنند.

متا ری‌بِنز، زاکربرگ را خجالت‌زده کرد

در متاکانکت ۲۰۲۵ (MetaConnect 2025)، شرکت ۱.۵ تریلیون دلاری متا عینک‌های هوشمند Ray-Ban AI را معرفی کرد که با یک دستبند برای ردیابی حرکات دست کار می‌کردند و وعده دنیایی شبیه فیلم Ready Player One را می‌دادند. با این حال، در یک دمو زنده، عینک نتوانست تماس تلفنی پاسخ دهد و در دمو دیگری، راهنمایی آشپز در پخت غذا را درست انجام نداد و باعث خنده حضار شد.

تبلیغات پرحجم سامسونگ

یخچال‌های Family Hub سامسونگ، مجهز به تبلت‌های غول‌پیکر روی در، شروع به نمایش تبلیغات در خانه‌ها کرده‌اند. این ویژگی با انتقاد کاربران و رسانه‌ها روبه‌رو شده، زیرا هزینه بالای بیش از ۲ هزار دلار یخچال با نمایش تبلیغ در خانه، همخوانی ندارد. حذف این ویژگی باعث غیرفعال شدن امکاناتی مثل تقویم، هواشناسی و اخبار می‌شود.

اپل و چیزهایی که کسی نخواست

اپل با به‌روزرسانی طراحی «Liquid Glass» برای iOS و macOS، قابلیت‌های جدیدی معرفی کرد که در عمل باعث کاهش کارایی و خوانایی شد. آیفون Air، باریک‌ترین آیفون تاریخ اپل، علی‌رغم هیاهوی اولیه فروش خوبی نداشت و مشکلاتی در باتری، صدا و دوربین گزارش شد. همچنین، محصول جانبی جنجالی «iPhone sock» با قیمت ۲۲۹ دلار، مورد تمسخر کاربران قرار گرفت.

همدم‌های هوش مصنوعی هنوز آماده نیستند

شرکت Friend AI دستگاهی گرد برای گردن تولید کرده که هدف آن شنیدن و ارائه نظرات کوتاه است، اما تبلیغات آن باعث انتقاد شدید نیویورکی‌ها شد. همچنین، حیوان خانگی مصنوعی Moflin با قیمت ۴۲۹ دلار در ژاپن عرضه شده که گاهی غُر می‌زند، اما هنوز مشخص نیست در آمریکا با چه بازخوردی مواجه شود.

ایلان ماسک خیلی نزدیک به خورشید رفت

ماسک با ۱۳۰ روز هدایت «وزارت کارایی دولت» (DOGE) قصد صرفه‌جویی ۲ تریلیون دلار را داشت، اما تنها ۱۶۰ میلیارد دلار صرفه‌جویی شد و این سازمان زودتر از موعد منحل شد. همچنین، شخصیت سیاسی جنجالی او باعث شد فروش خودروهای تسلا در اروپا و آمریکا کاهش یابد و بیمه‌ها گران‌تر شوند؛ طبق مطالعه‌ای در دانشگاه ییل، این مسئله باعث کاهش ۱ میلیون واحدی فروش تسلا شد.

در مجموع، سال ۲۰۲۵ پر بود از شکست‌ها و گاف‌هایی که درس عبرت برای نوآوری و مدیریت کسب‌وکار ارائه می‌دهند.

به نظر شما کدام‌یک از این شکست‌ها عجیب‌تر بود؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

نظرات

© 1404 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب زومان تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.