پشت پرده آگهیهای ۲۰۷: چرا قیمت واقعی بالاتر از میانگین است؟
تصور کنید قصد خرید یک پژو ۲۰۷ دندهای را دارید و به سراغ پلتفرم دیوار میروید. با انبوهی از آگهیها و قیمتهای رنگارنگ روبرو میشوید. نگاهی به آمارها میاندازید و میبینید که در هفته میانی آبان ماه، میانگین قیمت این خودرو حدود ۸۶۴ میلیون تومان بوده است. شاید نفسی به راحتی بکشید و فکر کنید قیمتها منطقی است. اما صبر کنید، داستان بازار خودرو به این سادگی نیست و اعداد گاهی فریبندهتر از آن چیزی هستند که به نظر میرسند.
ارقام عجیب در بازار 207
بر اساس تحلیلی که روی حدود هزار آگهی در سکوی دیوار انجام شده، این عدد ۸۶۴ میلیونی، تمام واقعیت بازار نیست. این میانگین توسط برخی آگهیها با قیمتهای بسیار پایینتر، به شکل قابل توجهی به سمت پایین کشیده شده است. شاهدی برای این مدعا، عدد دیگری به نام میانه است. آمارها نشان میدهد که نیمی از خودروهای عرضهشده، قیمتی کمتر از ۸۹۰ میلیون تومان داشتهاند. وقتی میانه از میانگین بالاتر است، یعنی زنگ خطری به صدا درآمده؛ زنگ خطری که میگوید وزنهی قیمتهای بالا در بازار سنگینتر است.
اما فروشندگان واقعاً به دنبال چه قیمتی هستند؟ بیشترین حجم عرضه یا به عبارتی، قیمتی که پرتکرارترین برچسب روی آگهیها بوده، عدد ۹۵۰ میلیون تومان است. این یعنی نبض اصلی بازار در این محدوده میتپد و بسیاری از فروشندگان، ارزش خودروی خود را در این حوالی میبینند، نه در میانگین ۸۶۴ میلیونی.
کارکرده اما کمکارکرد!
داستان وقتی جالبتر میشود که به کیلومترشمار خودروها نگاه کنیم. با اینکه بالاترین فراوانی عرضه مربوط به خودروهای صفرکیلومتر است، اما میانگین کارکرد خودروهای آگهیشده حدود ۴۲ هزار کیلومتر ثبت شده. باز هم یک عدد گمراهکننده! چرا؟ چون نیمی از خودروهای عرضهشده، کارکردی کمتر از ۱۴ هزار کیلومتر داشتهاند. این اختلاف فاحش میان میانگین و میانه کارکرد، یک پیام روشن دارد: بازار ۲۰۷ دندهای پر از خودروهای نو و کمکار است، اما چند خودرو با کارکرد بسیار بالا، میانگین کلی را مخدوش کردهاند.
با کنار هم گذاشتن این قطعات پازل، تصویر واضحتری از بازار به دست میآید. قیمت تعادلی و منطقی برای یک پژو ۲۰۷ دندهای سالم و کمکارکرد در این بازار، نه ۸۶۴ میلیون، که در بازهی ۹۰۰ تا ۹۵۰ میلیون تومان قرار دارد.