بازگشت غولهای بنزینی؟ نفس تازه خودروسازان با فرمان ترامپ
به گزارش زومان، صبح پنجشنبه، تالارهای بورس اروپا شاهد یک اتفاق غیرمنتظره بودند. در حالی که نگاهها به سمت دیگری بود، ناگهان سهام غولهای خودروسازی سنتی اروپا سبزپوش شد. خبری از آن سوی اقیانوس اطلس، موجی از خوشبینی را به رگهای صنعتی تزریق کرد که به نظر میرسید در حال واگذار کردن میدان به رقبای برقی خود است. سهام خودروسازان اروپایی رشد قابل توجه ۲.۵ تا ۵ درصدی را تجربه کرد و سرمایهگذاران را به وجد آورد.
جرقه این آتش، یک پیشنهاد از سوی دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا بود: کاهش استانداردهای سختگیرانه مصرف سوخت که توسط دولت جو بایدن نهایی شده بود. این پیشنهاد، که در ظاهر با هدف کاهش هزینهها برای مصرفکنندگان آمریکایی مطرح شد، در عمل به معنای برداشتن یک مانع بزرگ از سر راه تولید و فروش خودروهای بنزینی بود. این خبر کافی بود تا سهام پورشه بیش از ۵ درصد، مرسدس و ولوو نزدیک به ۴ درصد، و رنو ۳.۳ درصد جهش کند. استلانتیس هم که روز قبل رشد ۸ درصدی را تجربه کرده بود، دوباره ۲.۷ درصد دیگر بالا رفت.
واکنشها از دو سوی میدان
این تصمیم، لبخند را بر لبان مدیران خودروسازان سنتی نشاند. آنتونیو فیلوسا، مدیرعامل استلانتیس، با استقبال از این تغییر، از همکاری با نهادهای نظارتی آمریکا برای تدوین «سیاستهای مسئولانه زیستمحیطی که به مشتریان آزادی انتخاب با قیمت مناسب را میدهد» سخن گفت.
ما مشتاقانه منتظر همکاری با اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراههای ایالات متحده در مورد سیاستهای مسئولانه زیستمحیطی هستیم که به ما امکان میدهد به مشتریان خود آزادی انتخاب وسایل نقلیهای را که میخواهند با قیمتهایی که توانایی پرداخت آن را دارند، ارائه دهیم.- آنتونیو فیلوسا
اما همه به یک اندازه خوشحال نبودند. ولوو، که سودای تبدیل شدن به یک شرکت تمامالکتریکی تا سال ۲۰۴۰ را در سر دارد، اعلام کرد که برای پیشبینی عواقب این تغییرات خیلی زود است. هرچند این شرکت همچنان به آینده سبز خود متعهد است، اما پیشتر اعلام کرده بود که تولید چندین مدل هیبریدی را در آمریکا تا سال ۲۰۲۹ ادامه خواهد داد؛ نشانهای از عملگرایی در برارویای تمامالکتریکی.
آیا دومینوی تغییرات در راه است؟
به گفته مارتینو دی آمبروجی، تحلیلگر موسسه Equita، این تغییر چندان هم غیرمنتظره نبود اما تأثیر مثبتی بر کل این صنعت خواهد گذاشت. نکته مهمتر اما در جای دیگری نهفته است.
او به گزارشهایی اشاره میکند که نشان میدهد اتحادیه اروپا نیز ممکن است اهداف برقیسازی خود تا سال ۲۰۳۵ را تعدیل یا به طور قابل توجهی اصلاح کند. منابع صنعتی نیز تأیید کردهاند که کمیسیون اروپا ممکن است اعلام بسته حمایتی خود از صنعت خودرو را به تعویق بیندازد؛ بستهای که خودروسازان امیدوارند شامل بازنگری در ممنوعیت فروش خودروهای احتراقی تا سال ۲۰۳۵ باشد.
به نظر میرسد یک نسیم مخالف، در حال وزیدن به سمت انقلاب خودروهای برقی است. تصمیمی در واشنگتن میتواند دومینویی را در بروکسل به راه اندازد و به موتورهای بنزینی که تصور میشد آخرین نفسهای خود را میکشند، فرصتی دوباره برای غرش کردن بدهد. این یک نبرد تمامعیار میان سنت و نوآوری، سیاست و محیط زیست، و البته، سودآوری امروز و پایداری فرداست.
به نظر شما این یک فرصت برای صنعت خودرو است یا گامی به عقب در مسیر پایداری؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.