سایپا و پارس خودرو گرفتار در تله کاهش تولید؛ پژو ناجی ایران خودرو شد
به گزارش زومان، تازهترین آمار منتشر شده در سامانه کدال، روایتی دوگانه از وضعیت سه خودروساز بزرگ کشور را به تصویر میکشد. بر اساس این آمار، ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در هشت ماهه نخست امسال در مجموع ۶۰ هزار دستگاه خودرو کمتر از مدت مشابه سال گذشته تولید کردهاند. این در حالی است که هر یک از این شرکتها داستانی کاملاً متفاوت برای تعریف کردن دارند؛ یکی از رشد و افزایش تولید میگوید و دو تای دیگر از رکود و کاهش چشمگیر.
در مجموع، این سه شرکت از ابتدای سال تا پایان آبان ماه، ۵۶۱ هزار و ۵۱۱ دستگاه خودرو تولید کردهاند، در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۶۲۱ هزار و ۵۱۱ دستگاه بود. این آمار نشان میدهد که با وجود تمام وعدهها، چرخ تولید در صنعت خودروسازی کشور کندتر از سال گذشته چرخیده است.
ایران خودرو؛ یکهتاز در مسیر رشد
براساس گزارش ایرنا، در میان این آمار، ایران خودرو تنها بازیگری است که کارنامهای مثبت از خود به جای گذاشته است. این شرکت با تولید ۳۷۷ هزار و ۶۳۱ دستگاه خودرو، رشد قابل توجه ۱۵.۴ درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است. به نظر میرسد تمرکز این شرکت روی خانواده پژو نتیجهبخش بوده، چرا که این گروه با تولید ۱۱۳ هزار و ۸۳ دستگاه، پرچمدار تولید در این شرکت است. پس از آن، سورن با تولید ۹۹ هزار و ۵۱۹ دستگاه و دنا با ۶۱ هزار و ۹۷۱ دستگاه در رتبههای بعدی قرار دارند. این رشد در حالی ثبت شده که تنها ۳ هزار و ۷۶ دستگاه از خودروهای تولیدی این شرکت هنوز به مرحله تجاریسازی نرسیدهاند.
سایپا و پارس خودرو؛ گرفتار در تله کاهش تولید
در سوی دیگر ماجرا، سایپا و شرکت زیرمجموعهاش، پارس خودرو، با بحران جدی در تولید مواجه هستند. شرکت سایپا با تولید تنها ۱۴۳ هزار و ۲۱۱ دستگاه خودرو، افت ۳۶.۷ درصدی را در هشت ماهه امسال ثبت کرده است. این کاهش تولید به طور مستقیم بر فروش این شرکت نیز تأثیر گذاشته و با فروش ۸۴ هزار و ۴۸۵ دستگاه کمتر، کاهشی ۳۹.۴ درصدی را در این بخش تجربه کرده است. بیشترین تولید این شرکت همچنان به گروه X۲۰۰ (شامل تیبا، کوییک و ساینا) با ۸۰ هزار و ۳۲۳ دستگاه اختصاص دارد.
وضعیت برای پارس خودرو حتی از این هم وخیمتر است. این شرکت با تولید ۴۰ هزار و ۲۲۶ دستگاه، کاهشی تکاندهنده معادل ۴۰.۸ درصد را به ثبت رسانده است. فروش این شرکت نیز با افتی ۴۵.۲ درصدی روبرو شده که به معنای فروش ۲۸ هزار و ۹۶۲ دستگاه خودروی کمتر در مقایسه با سال گذشته است. هرچند این شرکت تلاش کرده با معرفی محصولات جدیدی مانند «پارس نوا» و نسخه مونتاژی «چانگان CS۳۵ پلاس» سبد محصولات خود را متنوع کند، اما تولید محدود این مدلها هنوز نتوانسته تأثیر معناداری بر آمار کلی شرکت بگذارد.
به نظر شما دلیل این اختلاف عملکرد بین خودروسازان چیست؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.