پشت‌پرده‌ انقلاب برقی چین؛ فروش جهانی خودروهای بنزینی در دست پکن

سه‌شنبه 11 آذر 1404 - 12:48
مطالعه 2 دقیقه
خودروهای چینی
چین همزمان با رهبری انقلاب خودروهای برقی، جهان را با خودروهای بنزینی ارزان‌قیمتی که در خانه نمی‌فروشد، اشباع می‌کند. یک استراتژی دوگانه و خطرناک.

به گزارش زومان، در اسکله‌های شلوغ گوانگژو، صفی بی‌پایان از خودروهای نو زیر آفتاب تابان می‌درخشد. اما این‌ها خودروهای برقی آینده‌نگرانه‌ای نیستند که چین به داشتنشان افتخار می‌کند. این‌ها سربازان لشکر بنزین‌سوزان هستند؛ ارتشی از خودروهای احتراقی که در وطن خود خریداری ندارند و حالا برای یک مأموریت جهانی آماده می‌شوند: فتح بازارهای خارجی.

این تصویر، خلاصه‌ای از یک پارادوکس بزرگ اقتصادی است. بر اساس یک گزارش تحقیقی از رویترز، چین در حالی که در داخل کشور با سرعت تمام به سمت حمل‌ونقل پاک حرکت می‌کند، به بزرگترین صادرکننده خودروهای بنزینی در جهان تبدیل شده است. این یک استراتژی دوگانه است که می‌تواند معادلات صنعت خودروسازی جهان را برای همیشه تغییر دهد.

خانه‌ای برای پیرمردها نیست

داستان از خانه‌ خود اژدها شروع می‌شود. دولت چین با مشوق‌های سخاوتمندانه، سهمیه‌بندی‌های سخت‌گیرانه برای خودروهای بنزینی و سرمایه‌گذاری هنگفت، شهروندانش را به خرید خودروهای برقی (EV) ترغیب کرده است. نتیجه شگفت‌انگیز بوده: بازار خودروهای برقی چین به بزرگترین بازار جهان تبدیل شده و خیابان‌های پکن و شانگهای پر از خودروهای ساکت و بدون آلایندگی است. اما این موفقیت یک قربانی بزرگ داشته است: خودروهای با موتور احتراق داخلی (ICE).

با کاهش شدید تقاضای داخلی، کارخانه‌های عظیم خودروسازی چین با میلیون‌ها خودروی بنزینی فروش نرفته و ظرفیت تولید مازاد روبرو شدند. تعطیل کردن این کارخانه‌ها یک فاجعه اقتصادی و اجتماعی بود. پس راه حل چه بود؟ صادرات. آن‌ها تصمیم گرفتند این «مشکل» را به فرصتی برای تسخیر جهان تبدیل کنند.

سونامی در راه است

حالا این موج عظیم از خودروهای بنزینی ارزان‌قیمت چینی به سمت بازارهایی سرازیر شده که تشنه‌ گزینه‌های اقتصادی هستند. کشورهایی مثل روسیه که پس از تحریم‌ها با خلأ برندهای غربی مواجه شد، مکزیک به عنوان دروازه‌ای به قاره آمریکا، و کشورهای خاورمیانه و آفریقا به مقاصد اصلی این سونامی تبدیل شده‌اند.

این استراتژی یک تهدید مستقیم برای خودروسازان سنتی در اروپا، آمریکا و ژاپن است. آن‌ها حالا نه تنها باید با رقبای برقی چینی رقابت کنند، بلکه در بازارهای در حال توسعه نیز با موجی از خودروهای بنزینی فوق‌العاده ارزان‌قیمت چینی مواجه‌اند. این یک جنگ فرسایشی بر سر قیمت است که بسیاری توان مقاومت در برابر آن را نخواهند داشت. به قول یکی از تحلیلگران صنعت خودرو:

ما شاهد یک پاکسازی بزرگ در صنعت خودرو هستیم. چین نه تنها آینده (خودروهای برقی) را می‌فروشد، بلکه گذشته (خودروهای بنزینی) را هم با تخفیف حراج می‌کند.

در نهایت، این داستان تنها درباره‌ رقابت بین شرکت‌ها نیست. این داستان یک جابجایی قدرت در مقیاس جهانی است. چین با یک دست پرچم انقلاب سبز را برافراشته و با دست دیگر، موتورهای بنزینی را به سراسر جهان پمپاژ می‌کند. یک بازی پیچیده و هوشمندانه که نشان می‌دهد اژدهای زرد برای رسیدن به قله، آماده است تا با تمام سلاح‌هایش، چه برقی و چه بنزینی، بجنگد.

این استراتژی چین را هوشمندانه می‌دانید یا یک بازی خطرناک برای صنعت خودروی جهان؟ نظرتان را بنویسید.

نظرات

© 1404 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب زومان تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.