شرط بندی گلدمن‌ساس روی مرسدس‌بنز و بی‌ام‌و

سه‌شنبه 4 آذر 1404 - 22:15
مطالعه 3 دقیقه
 مرسدس‌بنز و بی‌ام‌و . BMW   Mercedes Benz
گلدمن‌ساس می‌گوید: مرسدس و بی‌ام‌و بهترین گزینه‌ سرمایه گذاری هستند، چون قوی‌ هستند، محصولات جدید دارند، و از بقیه کمتر ضربه می خورند.

گلدمن‌ساس در تازه‌ترین گزارش تحلیلی خود، مرسدس‌بنز و بی‌ام‌و را بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری در صنعت خودروی اروپا معرفی کرده و معتقد است این دو برند لوکس باوجود فشارهای بازارهای جهانی، موقعیت باثبات‌تری نسبت به دیگر خودروسازان دارند.

هوا چگونه ابری شده؟

در سال‌های اخیر صنعت خودروی اروپا با موجی از تغییر و فشار روبه‌رو شده است. اتحادیه اروپا استانداردهای جدید و سخت‌گیرانه‌ای برای کاهش آلایندگی وضع کرده که رعایت آن برای بسیاری از خودروسازان پرهزینه و پیچیده است. همزمان، تشدید اختلافات تجاری میان اروپا و چین، نگرانی‌هایی درباره افزایش تعرفه‌ها ایجاد کرده؛ موضوعی که می‌تواند صادرات و واردات خودرو را با دشواری بیشتری همراه کند.

از سوی دیگر، روند رشد سریع بازار خودروهای برقی در چین در ماه‌های اخیر کند شده و فضای رقابتی در این بخش تغییر کرده است.

 شرکت‌های چینی همچنان در حال گسترش حضور خود هستند و این موضوع فشار بیشتری بر خودروسازان خارجی وارد کرده است.

این سه عامل باعث شده بسیاری از شرکت‌های بزرگ خودروسازی برنامه‌های خود را بازنگری کنند و نگرانی نسبت به آینده بیشتر شود. اما از نظر گلدمن‌ساس، همه خودروسازان به یک اندازه آسیب‌پذیر نیستند

چرا برندهای لوکس انتخاب اول گلدمن‌ساس هستند؟

گلدمن‌ساس معتقد است مرسدس‌بنز و بی‌ام‌و در مقایسه با خودروسازان انبوه‌ساز در وضعیت به‌مراتب باثبات‌تری قرار دارند. دلیل اصلی این موضوع، ساختار مالی و مدل کسب‌وکار آنهاست.

بر همین اساس، گلدمن‌ساس نتیجه می‌گیرد که ریسک فعالیت این دو شرکت در مقایسه با دیگر خودروسازان، پایین‌تر ارزیابی می‌شود.

اما چرا بنز و بی‌ام‌و فرق دارند گلدمن ساکس می گوید:

  • ترازنامه مالی قدرتمند دارند
  • چرخه محصول آنها منظم و پیش‌بینی‌پذیر است
  • می‌توانند تولید را بین مناطق جابه‌جا کنند
  • در مقابل شوک‌های بازار انعطاف بیشتری دارند

به همین دلیل، ریسک آنها پایین‌تر ارزیابی شده است.

آلایندگی؛ کابوس دیگران، مزیت لوکس‌ها

گلدمن‌ساس توضیح می‌دهد فشارهای سخت گیرانه اتحادیه اروپا برای کاهش آلایندگی خودروها هزینه‌بر است و نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین در توسعه فناوری‌های جدید دارد. اما این فشار برای برندهای لوکس مانند مرسدس و بی‌ام‌و کمتر است.

از انگاه این موسسه،بی‌ام‌و توانسته سهم خودروهای تمام‌برقی را در ترکیب محصولات خود افزایش دهد و به همین دلیل در مسیر تحقق اهداف آلایندگی اتحادیه اروپا برای سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۷ قرار دارد.

 این شرایط برای خودروسازان انبوه‌سازی مانند فولکس‌واگن دشوارتر است و نیاز بیشتری به تغییر ساختار دارند.

بازار چین؛ کاهش سهم یا برداشت اشتباه؟

در سال‌های گذشته، تصور عمومی این بوده که برندهای اروپایی سهم زیادی از بازار چین را از دست داده‌اند.

 اما گلدمن‌ساس می‌گوید واقعیت پیچیده‌تر است. طبق داده‌های این مؤسسه، سهم برندهای لوکس در چین تنها حدود نیم‌درصد کاهش داشته، در حالی که این رقم برای فولکس‌واگن به ۵ درصد و برای خودروسازان ژاپنی به ۸ درصد می‌رسد.

نکته مهم این است که بیشتر این افت سهم مربوط به بازار خودروهای برقی بوده؛ جایی که شرکت‌های چینی رشد خیره‌کننده‌ای داشته‌اند.

در همین مدت، مرسدس‌بنز و بی‌ام‌و توانسته‌اند سهم خود را در بخش خودروهای بنزینی تقویت کنند و جایگاه خود را در این بازار حفظ کنند.

پلتفرم‌های آینده؛ ابزار اصلی رقابت

یکی از محورهای مهم این گزارش، تمرکز خودروسازان لوکس بر پلتفرم‌های جدید تولید خودروهای برقی است. مرسدس‌بنز با دو پلتفرم جدید با نام‌های MMA و MB.EA قصد دارد هزینه تولید باتری را حدود ۳۰ درصد کاهش دهد؛ موضوعی که تأثیر مستقیمی بر سودآوری آینده این شرکت خواهد داشت.

در سوی دیگر، بی‌ام‌و با پلتفرم جدید خود موسوم به Neue Klasse تلاش می‌کند نه‌تنها برد خودروهای برقی را تا ۳۰ درصد افزایش دهد، بلکه شارژ را نیز حدود ۳۰ درصد سریع‌تر کند و هم‌زمان هزینه تولید را تا ۲۰ درصد پایین بیاورد.

 این تحولات نشان می‌دهد که رقابت آینده فقط بر سر تعداد مدل‌ها نیست، بلکه بر سر تغییر ساختار تولید است.

ارزش‌گذاری پایین؛ تهدید یا فرصت؟

در سال‌های اخیر، ارزش سهام بسیاری از خودروسازان اروپایی کاهش یافته و این موضوع نگرانی‌هایی را درباره آینده این صنعت ایجاد کرده است. با این حال، گلدمن‌ساس می‌گوید وضعیت برای همه شرکت‌ها یکسان نیست. به‌نظر این مؤسسه، مرسدس‌بنز، بی‌ام‌و و رنو همچنان از نظر نقدینگی موقعیت مناسبی دارند و توانسته‌اند ترازنامه خود را در سطح مطلوبی حفظ کنند.

گزارش توضیح می‌دهد که ارزش فعلی واحدهای خودروسازی این شرکت‌ها در بازار حتی پایین‌تر از ارزش واقعی دارایی‌ها و فعالیت‌های آنهاست. به تعبیر ساده، بازار در حال حاضر نسبت به این شرکت‌ها بدبین‌تر از واقعیت است. همین فاصله میان ارزش واقعی و ارزش بازار می‌تواند به‌عنوان یک فرصت جدی برای سرمایه‌گذاران تلقی شود.

سه مزیت مرسدس‌بنز و بی‌ام‌و

در مجموع، گلدمن‌ساس بر این باور است که سه عامل اصلی تاکنون باعث شده مرسدس‌بنز و بی‌ام‌و در موقعیت بهتری نسبت به رقبا قرار بگیرند: نخست، ساختار مالی باثبات و توانایی مدیریت هزینه‌ها؛ دوم، برنامه روشن برای عرضه خودروهای جدید و فناوری‌محور؛ و سوم، آسیب‌پذیری کمتر نسبت به تحولات بازار جهانی.

 این مجموعه عوامل سبب شده این دو شرکت در صدر فهرست پیشنهادهای سرمایه‌گذاری این مؤسسه قرار بگیرند.

شما چه فکر می کنید شرط بندی گلدمن ساکس روی بنز و بی ام و جواب می دهد.

نظرات

© 1404 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب زومان تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.