علاقه ایران‌خودرو به بازار بالای یک میلیارد

سه‌شنبه 27 آبان 1404 - 15:59
مطالعه 3 دقیقه
خط تولید خودرو
آمار فروش ایران‌خودرو می‌گوید که قیمت‌هایش از تورم پیشی گرفته‌اند و ایران خودرو عرضه را در خودروهای بالای یک میلیارد افزایش بیشتری داده است.

به گزارش زومان، شاید شما هم مانند خیلی‌ها در این روزها به فکر خرید یا تعویض خودرو افتاده‌اند. وارد سایت ایران‌خودرو می‌شوید، قیمت‌ها را نگاه می‌کنید و ناخواسته از خود می‌پرسید: «می‌توانم بخرم؟» برای پاسخ به این سوال به سراغ آمار ایران‌خودرو در هفت ماهه اول امسال رفته‌ایم تا ببینیم آیا قدرت خرید مردم  با افزایش قیمت محصولات ایران خودرو هم‌قدم بوده یا نه.

رشد تولید، رشد فروش؛ اما یک جای کار می‌لنگد

در نگاه اول، خبرها خوب به نظر می‌رسند. ایران‌خودرو در هفت ماه اول سال، ۳۱۹ هزار و ۲۴۱ دستگاه خودرو تولید کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود ۱۰ درصد رشد داشته است. فروش هم با رشد ۸ درصدی به ۳۰۷ هزار و ۸۷۱ دستگاه رسیده. اما همیشه لابه‌لای اعداد به دنبال داستان‌های ناگفته ای هم پیدا می شود. نکته اینجاست که رشد فروش از رشد تولید کمتر بوده است.

اگر دقیق‌تر شویم، می‌بینیم سال گذشته ۹۸ درصد از تولیدات این شرکت فروخته می‌شد، اما امسال این عدد به ۹۶ درصد کاهش یافته است. شاید ۲ واحد درصد عدد بزرگی به نظر نرسد، اما در مقیاس تولید چندصدهزارتایی، یعنی هزاران خودروی بیشتر که در پارکینگ‌ها منتظر مشتری مانده‌اند. اولین مظنون این ماجرا کیست؟ بله، درست حدس زدید: قیمت. احتمالا ایران خودرو در مدیریت جدید صبر کرده تا با قیمت‌های بیشتری بتواند خودروهای خود را روانه خیابان کند.

تورم قیمت خودرو، داغ‌تر از تورم کل

اینجاست که داستان برای جیب ما، یعنی شمایی که قصد خرید دارید، جدی‌تر می‌شود. میانگین قیمت موزون محصولات ایران‌خودرو در این هفت ماه به ۷۶۸ میلیون تومان رسیده است. این عدد در مقایسه با سال گذشته، رشد ۴۸.۲ درصدی را نشان می‌دهد. حالا این عدد را کنار شاخص تورم کل که از سوی مرکز آمار ایران اعلام شده بگذارید. تورم عمومی در همین بازه زمانی، ۴۱.۷ درصد بوده است.

این یعنی چه؟ یعنی قیمت خودروهای ایران‌خودرو به طور متوسط ۶.۵ واحد درصد سریع‌تر از میانگین بقیه کالاها و خدمات گران شده است. احتمالا ایران‌خودرویی‌ها می‌گویند که در سال‌های گذشته از تورم عقب مانده‌اند و حال وقت جبران این عقب‌ماندگی است.

پارادوکس فروش: فروغ ارزان‌ترها کم شد

بیشترین سهم تولید همچنان در اختیار گروه‌های محبوب پژو و سورن است. اما در بخش فروش، شاهد اتفاق دیگری هستیم.

بیایید به سراغ خودروهایی برویم که برای قشر وسیع‌تری از جامعه قابل دسترس‌تر هستند. گروه «رانا» و «سایر محصولات» با بیش از ۷۰ درصد افزایش قیمت، با افت ۲۰ درصدی فروش مواجه شده‌اند. گروه پرطرفدار «پژو» نیز با رشد قیمتی حدودا ۵۰ درصدی، شاهد افت فروش ۱۳ درصدی بوده است. به نظر می‌آید با توجه به کشش بازار، ایران خودرو صبر کرده تا بتواند خودروهای محبوب و ارزان‌قیمت‌تر را با قیمت بالاتر به فروش برساند.

اما در سوی دیگر بازار، «هایما» قرار دارد؛ گران‌ترین محصول سبد ایران‌خودرو با میانگین قیمت یک میلیارد و سیصد میلیون تومان. این خودرو در مقایسه با بقیه، افزایش قیمت «کمتری» داشته (حدود ۳۳ درصد). نتیجه چه بوده؟ یک جهش ۴۴ درصدی در فروش!

به نظر ایران‌خودرو از قیمت هایما راضی بوده و تا توانسته به عرضه و فروش آن افزوده است، در مقابل ترمز عرضه در ماشین‌های زیر یک میلیارد را کشیده تا بتواند با قیمت‌های بالاتری آنها را راهی بازار کند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات