عقب‌نشینی فورد از خودروهای برقی با چراغ سبز ترامپ

سه‌شنبه 25 آذر 1404 - 15:00
مطالعه 2 دقیقه
فورد
فورد با اعلام زیان ۱۹.۵ میلیارد دلاری و توقف تولید مدل‌های برقی، بازار را شوکه کرد. آیا این پایان عصر خودروهای الکتریکی برای غول آمریکایی است؟

به گزارش زومان، روزی روزگاری، وانت برقی F-150 Lightning فورد، ستاره‌ درخشان صنعت خودروسازی بود. با چنان هیاهویی در سال ۲۰۲۲ وارد بازار شد که کمدین معروف، جیمی فالون، برایش ترانه سرود و ۲۰۰ هزار نفر برای خریدش صف کشیدند. اما آن رویا، به سرعت به یک سراب پرهزینه تبدیل شد. حالا فورد با یک چرخش ناگهانی و دراماتیک، ترمز دستی این رویای برقی را کشیده است.

گزارش رویترز نشان می دهد این غول خودروسازی دیترویت اعلام کرد که با پذیرش یک زیان هنگفت ۱۹.۵ میلیارد دلاری، تولید چندین مدل خودروی برقی خود را متوقف می‌کند. این تصمیم، شدیدترین عقب‌نشینی یک خودروساز بزرگ از مدل‌های باتری‌محور در پاسخ به سیاست‌های دولت ترامپ و کاهش تقاضای بازار برای خودروهای برقی است.

دیگر خبری از تولید نسخه تمام‌برقی F-150 Lightning نخواهد بود و به جای آن، فورد روی یک مدل هیبریدی با دامنه حرکتی افزایش‌یافته (که به آن EREV می‌گویند) تمرکز می‌کند؛ خودرویی که با یک ژنراتور بنزینی، باتری خود را شارژ می‌کند. پروژه‌های دیگری مانند وانت برقی نسل بعدی با کد T3 و ون‌های تجاری برقی نیز به طور کامل کنار گذاشته شده‌اند.

ترامپ بازار خودروهای بنزینی را داغ کرد

اما چرا این اتفاق افتاد؟ چشم‌انداز خودروهای برقی که در ابتدای این دهه با سرمایه‌گذاری‌های صدها میلیارد دلاری روشن به نظر می‌رسید، امسال به شدت تیره و تار شد. سیاست‌های دولت ترامپ، با حذف حمایت‌های فدرال و تسهیل قوانین آلایندگی، عملاً به خودروسازان چراغ سبز نشان داد تا دوباره به سمت خودروهای بنزینی بازگردند.

فروش خودروهای برقی در آمریکا پس از انقضای اعتبار مالیاتی ۷۵۰۰ دلاری مصرف‌کنندگان، در ماه نوامبر حدود ۴۰ درصد سقوط کرد. این اعتبار مالیاتی بیش از ۱۵ سال برای تشویق تقاضا برقرار بود.

اندرو فریک، رئیس بخش عملیات خودروهای بنزینی و برقی فورد، استراتژی جدید را این‌گونه توضیح می‌دهد:

به‌جای صرف میلیاردها دلار دیگر برای خودروهای برقی بزرگی که اکنون هیچ مسیری برای سودآوری ندارند، ما این پول را به حوزه‌هایی با بازدهی بالاتر اختصاص می‌دهیم.

فورد حالا با تمام قوا به سمت مدل‌های بنزینی و هیبریدی حرکت می‌کند و انتظار دارد تا سال ۲۰۳۰، ترکیب جهانی خودروهای هیبریدی و برقی‌اش از ۱۷ درصد امروز به ۵۰ درصد برسد. این شرکت حتی پیش‌بینی سود خود را برای سال ۲۰۲۵ افزایش داده که نشان می‌دهد شاید این عقب‌نشینی، از نظر مالی یک تصمیم هوشمندانه باشد.

با این حال، فورد به طور کامل از دنیای برقی‌ها خداحافظی نکرده است. این شرکت تمرکز خود را به سمت تولید خودروهای برقی ارزان‌قیمت‌تر معطوف کرده است. اولین مدل از این نسل جدید که توسط یک تیم ویژه در کالیفرنیا طراحی شده، قرار است با قیمتی حدود ۳۰ هزار دلار در سال ۲۰۲۷ به بازار عرضه شود. به نظر می‌رسد فورد درس‌های سختی از بازار گرفته و حالا به جای رویاهای بزرگ و پرهزینه، به دنبال راه‌های واقع‌بینانه‌تر و سودآورتری در جاده‌ی پر پیچ و خم برقی‌سازی است.

نظر شما چیست؟ آیا تصمیم فورد هوشمندانه بود یا یک اشتباه استراتژیک؟

نظرات

© 1404 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب زومان تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.